Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/21722
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorمبروك كاهي-
dc.contributor.authorحنيني, البشير-
dc.date.accessioned2019-10-24T10:56:30Z-
dc.date.available2019-10-24T10:56:30Z-
dc.date.issued2019-10-24-
dc.identifier.issnba-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/21722-
dc.descriptionجامعة قاصدي مرباح ورقلة كلية الحقوق والعلوم السياسية قسم العلوم السياسيةen_US
dc.description.abstractتسعى هذه الدراسة إلى محاولة التعرف على الحكامة في الجامعات، من خلال معرفة المبادئ التي تقوم عليها وكذلك أنواع النظم التعليمية التي أوصت بها المنظمات الدولية من أجل تطوير وتحسين مستوى التعليم العالي، والدخول في المنافسات العالمية للجامعات، والتعرف على أبرز التصنيفات العالمية للجامعات وهذا من خلال معرفة المعايير والمؤشرات التي تعتمدها هذه التصنيفات، وقد تم تسليط الضوء على الحكامة في جامعة قاصدي مرباح بورقلة، والتعرف على مكانتها من التصنيفات العالمية للجامعات وهذا حسب التصنيف الذي تم اعتمدتهen_US
dc.description.abstractThis study seeks to know the governance in the universities through their principles and the varied kinds of the educational systems which the international organizations set-this educational systems seek to develop and improve the level of high education , as well as the universities can participate in the international competition of universities , to know the most significant international classifications of universities, they should know the main factors which the international classifications were based on. We have studied the governance in the university of kasdi merbah of wargla and have a clear idea about its position in the international classifications of universities and this is due to the classifications which the university have based on A la lumière de cette étude nous avons essayé de définir la Gouvernance aux universités et d’identifier ses principes primordiaux ainsi que la détermination des différents systèmes éducatifs recommandés par les organisations mondiales dans l’objectif de promouvoir l’enseignement supérieur et ce afin de permettre aux universités du tiers monde de concurrencer sur l’échelle mondial De même, et par l’exposition des différents classements universels des universités ainsi que leurs critères et indicateurs l’étude nous à conduit à l’identification des critères de gouvernance au sein de l’université du Martyre KACEDI Merbah à Ouargla et elle nous a permit de déterminer son emplacement par apport aux universités ayant une réputation mondiale-
dc.description.sponsorshipمبروك كاهيen_US
dc.relation.ispartofseries2019;-
dc.subjectالحكامةen_US
dc.subjectالحكامة في الجامعاتen_US
dc.subjectالتصنيفen_US
dc.subjectالتصنيف الدولي للجامعاتen_US
dc.subjectالمعاييرen_US
dc.subjectالمؤشراتen_US
dc.subjectGovernanceen_US
dc.subjectthe governance in universitiesen_US
dc.subjectclassificationsen_US
dc.subjectthe international classifications in universitiesen_US
dc.subjectStandardsen_US
dc.subjectindicatorsen_US
dc.subjectGouvernanceen_US
dc.subjectGouvernance aux universitésen_US
dc.subjectClassementen_US
dc.subjectClassement mondial des universitésen_US
dc.subjectLes normesen_US
dc.subjectDes indicateursen_US
dc.titleالحكامة في الجامعات وفرص الارتقاء إلى التصنيفات العالمية تجربة جامعة قاصدي مرباح ورقلة 2014-2018en_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département des Sciences Politiques - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
hanini-bachir.pd.pdf1,39 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.