Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/21772
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorجلولي, العيد-
dc.contributor.authorبوحنة, زينب-
dc.date.accessioned2019-10-29T10:11:38Z-
dc.date.available2019-10-29T10:11:38Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/21772-
dc.descriptionتخصص الأدب المسرحي ونقدهen_US
dc.description.abstractتشتمل هذه الدراسة التي جاءت حول توظيف الموروث الشعبي في المسرح الجزائري. على أربعة فصول، قدمنا لكل منها بتمهيد استهلالي، وخلصنا في نهاية كل فصل إلى نتيجة حورناها إلى ملخص، نختم به الفصل، لتساعد هذه الملخصات في النهاية على بلورة النتيجة النهائية للدراسة وبالتالي الخاتمة. الفصل الأول الذي عنوناه النشأة التراثية للمسرح الجزائري، ينقسم إلى أربع مباحث حددنا فيها بعض المصطلحات كالمسرح والموروث، وتحدثنا عن المسرح الجزائري، نشأته التراثية والمستلهمات التراثية كالرقص، الشعر والغناء الشعبي التي تتوفر عليها الأعمال المسرحية، وتبيان وظائف الموروث السياسية منها، التاريخية والجمالية في المسرحية الجزائرية. وينقسم الفصل الثاني الذي تناول المسرح الجزائري وعلاقته بالموروث الآخر بدوره إلى أربع مباحث بيّنّا فيها بدايةً: عنصرين هامين في الموروث المسرحي هما الخرافة والأسطورة. متطرقين بعدها إلى تجليات الموروث الغربي في المسرح الجزائري شكلا ومضمونا ثم علاقة المسرح الجزائري الدينية، اللغوية والاجتماعية بالموروث العربي وأخيراً تجسيد الموروث العرض في المسرحي كاللغة والسينوغرافيا. يضم الفصل الثالث توظيف الموروث الشعبي في المسرح الجزائري ثلاث مباحث هي على التوالي أثر الكتابة التراثية في المسرحية الجزائرية باللغة العربية الفصحى، اللغة الشعبية والكتابة بالفصحى الشعبية أو الجزأرة. يضم أيضاً المستلهمات التراثية في المسرح الجزائري كالأمثلة الشعبية، القصة والحكاية الشعبية، الخرافة والأسطورة. وتناولنا في المبحث الثالث الأشكال التراثية المسرحية في الجزائر كالاحتفالية، الطقس الديني ثم مسرح الخيال ومسرح العرائس، إضافة إلى القوال والحلقة. كما وزعنا الفصل الرابع الذي خُصَّ بأحد الفاعلين في الحركة المسرحية بالجزائر والشرق الجزائري خاصة على أربع مباحث، وعنوناه توظيف الموروث الشعبي في مسرح محمد الطيب الدهيمي. عرفنا بدايةً بالكاتب المخرج والمسرحي المولود بقسنطينة وعدّ الأعمال المسرحية التي ساهم في كتابتها إخراجها. كما تناولنا مسرحيتين مقتبستين له بالدراسة، الأولى بعنوان "العرضة" و الثانية "سيمفونية من تراب" مقتبسة متطرقين للبنية الدرامية مع تقديم تلخيص لكلتا المسرحيتين. أما المبحث الثالث والرابع فقمنا فيهما بدراسة مسرحيتين من إبداع الطيب الدهيمي، هما مسرحية "دف القول والبندير" ومسرحية "يا ولفي مريم" تناولناهما بالدراسة وتشريح بنيتيهما الدرامية وتوظيف الموروث فيهما. ختاما قمنا استخلاص النتائج التي افرزتها هذه الدراسة المتواضعة نهاية كل فصل وتعليق الآمال باستمرارية البحث في هذا المجال الحساس، الموروث الذي يرتبط بهويتنا وكياننا المترامي الجذور أطراف الزمن الماضي الغابر الممتد إلينا آملين استمراريته إلى الزمن البعيد القادم. وذلك لن يكون إلا بمبادراتنا العلمية وجهودنا القائمة على البحث الجاد.en_US
dc.description.abstractThis study of popular patriotism in the Algerian theater contains four chapters. Each chapter starts with an introduction, and each one of them arrives to a result that was used as a summary to conclude each chapter. Conclusions of each chapter helped in producing the final result of this study and thus the overall conclusion. The first chapter entitled the genesis of patriotism of the Algerian theater, is composed of four parts, in which notions have been précised like the heritage and the theater. We treated also the Algerian theater, inheritance genesis and the patrimonial inspirations like dancing, poetry and popular singing that compose the theatrical works, and the identification of the identification of the political, historical and aesthetic functions of the inheritance in the Algerian theater. The second chapter deals with the Algerian theater and its relation to heritage, is divided into four parts that were clarified at the beginning: two essential elements in theatrical heritage that are myth and legend; by approaching the manifestations of Western theater in the Algerian one at the level of form and content, then the religious, linguistic and social relationship of the Algerian theater with the Arab heritage. And finally the incarnation of the heritage in theatrical spectacle such as language and synography The third chapter, entitled The Use of Popular Heritage in the Algerian Theater, contains three parts, classified as follows: the effect of heritage writing on Algerian theater in standard Arabic, popular language and writing in Algerian dialect (El Djazaara). It also carries the heritage inspirations in the Algerian theater like popular proverbs, history, folk tale, myth and legend. In the third part, we discussed the forms of theatrical heritage in Algeria, such as the celebration, religious ritual, Fantasy Theater and puppet theater. In addition to (El gouwal) and (El halka). The fourth chapter is devoted to one of the actors in the theatrical movement in Algeria ,especially the eastern part of it, on four parts, and it has been named the use of popular heritage in the theater of Mouhammed Eltayeb Eldhimi. The writer and the theatrical director was born in Constantine, where he was first introduced, and the theatrical works he participated in writing and directing were identified. As two theatrical pieces have been treated in these studies, the first is entitled (Elaarda) and the second (sand symphony) by addressing the dramatic structure with a summary for each piece. And for the third and the fourth part one studied Eltayab Dhimi's creation of (douff elgoul w lbandir) and (ya welfi Meriem), it was studied by the analysis of their dramatic structures and the use of the heritage. Finally, we draw conclusions from this modest study at the end of each chapter, and to refute the claims that research will continue in this sensitive area, the heritage that is associated with our identity and our entity which is rooted in us, past time stretching toward us, hoping for its continuity towards the distant future, and this will only happen through our scientific efforts built on sincere research.-
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة قاصدي مرباح ورقلةen_US
dc.subjectالموروث الشعبيen_US
dc.subjectالمسرحen_US
dc.subjectالمسرح الجزائريen_US
dc.subjectالفولكلورen_US
dc.subjectالأسطورةen_US
dc.subjectالأمثلة الشعبيةen_US
dc.subjectمسرح الخيالen_US
dc.subjectالحكاية الشعبيةen_US
dc.subjectمسرح العرائسen_US
dc.subjectالاحتفاليةen_US
dc.subjectPopular patriotismen_US
dc.subjectTheateren_US
dc.subjectAlgerian theateren_US
dc.subjectfolkloren_US
dc.subjectlegenden_US
dc.subjectPopular proverbsen_US
dc.subjectFolk taleen_US
dc.subjectFantasy Theateren_US
dc.subjectPuppet theateren_US
dc.subjectcelebrationen_US
dc.titleتوظيف الموروث الشعبي في المسرح الجزائري (مسرحيات محم دالطيب الدهيمي أنموذجا)en_US
dc.typeOtheren_US
Appears in Collections:Département de Langue Arabe - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
BOUHENA-Zineb.pdf1,12 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.