Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/21913
Title: مدى مساهمة بيئة الأعمال الجزائرية في التزام مراجعي الحسابات بأخلاقيات المهنة "دراسة ميدانية"
Authors: غوالي, محمد البشير
قاسم, نصيــرة
Keywords: بيئة عمل مراجع الحسابات
تعليم محاسبي
مكتب المراجعة
بنية تشريعية
هيئات منظمة للمهنة
عملاء
أخلاقيات المهنة
Auditor working environment
auditor
education accountant
Audit Office
the legal structure
professional organizations,clients
professional ethics
Issue Date: 2019
Publisher: جامعة قاصدي مرباح ورقلة - الجزائر
Abstract: تهدف الدراسة إلى تبيان مدى مساهمة بيئة عمل مراجعي الحسابات بالجزائر في التزامهم بأخلاقيات المهنة، قسمنا بيئة عمل مراجعي الحسابات إلى مجموعة من العوامل المشكلة لها والمتمثلة في التعليم المحاسبي، العوامل الشخصية لمراجع الحسابات وخصائص مكتب المراجعة، البنية التشريعية، الهيئات المنظمة للمهنة، والعملاء، قمنا بإعداد استبيان يحوي 80 عبارة وزع على عينة الدراسة المتمثلة في 32 محافظ حسابات واستخدمنا الرزمة الإحصائية spss في تحليل البيانات، توصلنا في نهاية الدراسة إلى مجموعة من النتائج أهمها: التعليم المحاسبي في الجزائر لا يلعب الدور المرجو منه لإكساب الطلبة القدرة على مواجهة التحديات العملية ولاسيما تلك العوامل التي قد تؤثر على التزامهم بأخلاقيات المهنة؛ كل من العوامل الشخصية لمراجع الحسابات وكذا خصائص مكتب المراجعة تؤثر في التزام المراجع بأخلاقيات المهنة؛ للبنية التشريعية المنظمة للمهنة دور أساسي في الحد من عدم التزام مراجعي الحسابات بأخلاقيات المهنة ولكن يؤخذ عليها عدم تجديد قانون أخلاقيات المهنة وإعطاءه الأهمية؛ الهيئات المنظمة للمهنة تساهم في التزام مراجع الحسابات بأخلاقيات المهنة ولاسيما الغرفة الوطنية لمحافظي الحسابات، ولكن لابد من التعريج على لجنة مراقبة النوعية والتي على الرغم من أهميتها ومن الدور الذي يمكن أن تلعبه في ضمان التزام مراجعي الحسابات بأخلاقيات المهنة فهي لم تباشر عملها بعد؛ يؤثر العملاء على التزام مراجعي الحسابات بأخلاقيات المهنة من عدة جوانب أهمها ما تعلق بالأتعاب؛ كما قمنا باختبار الفروق في الإجابات من حيث الجنس والعمر والمؤهل العلمي والخبرة ومناقشتها، لنتوصل إلى أنه لا توجد فروق في الإجابات بين متوسطات الفئتين المكونتين لعينة الدراسة من حيث الجنس بالنسبة للفرضية الأولى والفرضية الثالثة والفرضية الرابعة، في حين توجد فروق بالنسبة للفرضيتين الثانية والخامسة، أما من ناحية العمر، المؤهل العلمي، والخبرة لا توجد فروق في الإجابات.
The aim of the study is to show the environment of the extent of the contribution of the work of Auditors of Algiers in their commitment to professional ethics, we divided the work environment of auditors to a range of factors that made it which is the accounting education, the characteristics of the Audit Office, the legal structure, the professional organizations, and customers, we have prepared a questionnaire that contains 80 expressions distributed on the study sample of 32 Auditors and we have used package statistical spss in data analysis, we came at the end of the study to a set of results, including: Accounting education in Algeria will not play the role intended to give students the ability to face the challenges of the process and in particular those factors which may affect their commitment to professional ethics, all of the personal factors of the auditor and characteristics of the Audit Office affect in the commitment of the references to professional ethics, of the structure of legislative organization functions a key role in reducing the lack of commitment of Auditors professional ethics, but it is taken not to renew the Code of professional ethics and to give it importance, the regulators will help in the commitment of the auditor with professional ethics, and particularly the National Chamber of the governors of the accounts, But there must be cooperation promotion Committee of the quality control and that despite their importance and of the role they can play in ensuring the commitment of Auditors professional ethics they are not functioning yet, Customers influence the auditors' compliance with the ethics of the profession in several aspects, the most important of which are related to fees, We also tested variance in responses in terms of gender, age, qualification and experience, and we discussed, We found that there was no difference in responses between the two sex sample categories For the first hypothesis and the third hypothesis and the fourth hypothesis, While there is a difference for the second and fifth hypotheses, In terms of age, qualification, and experience, There is no variation in the answers.
Description: دراسات محاسبية وجبائية متقدمة
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/21913
Appears in Collections:Département des sciences commerciales - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
KASSEM-Nacira.pdf1,31 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.