Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/22131
Title: التعليم القرآنِـي، وأثره فِـي ترسيخ ملكة العربيّة لدى تلاميذ المرحلة الابتدائيّة. منطقة غرداية أُنْمُوذَجًا
Authors: بوجملين, لبوخ
السيراج, مسعود
Keywords: التعليمية
الطفل
التعليم القرآني
الملكة اللغوية
المرحلة الابتدائية
منطقة غرداية
Issue Date: 2017
Publisher: جامعة قاصدي مرباح ورقلة
Abstract: أطروحة قدمتها لنيل دكتوراه العلوم في تعليمية اللغة العربية، تناولت فيها بالدراسة علاقة التعليم القرآني في المدارس الموازية –أقصد بها تلك المؤسسات التعليمية الاجتماعية التي كان أكثر ما تحتويه من مقومات خاصة في جانبها المادي من المساهمات الاجتماعية – مع ما هو موجود في نظيراتها في المرحلة الابتدائية الخاضعة لوصاية الدولة تحت إشراف وزارة التربية الوطنية وذلك من خلال شقين من الدراسة: أولهما نظري: تناول القضية من حيث بعدها الأكاديمي ومسيرته عبر تاريخ الجزائر.حصل ذلك في فصلين هما كالآتي: الفصل الأول اللغة العربية بين مبررات تعليمها وطرائق تدريسها: وهو جزء كما نرى ألقى الضوء على البعد النفسي والمكانة التي ينطلق منها كداعٍ من دواعي تعليم اللغة إضافة إلى ما يرصد لذلك من الجهود في سبيل إيجاد أنجع الطرق لتحقيق هذا الهدف. وانتهى العمل في هذا الفصل إلى نتائج ملخصها أن للغة أهمية في حياة الناس بحكم ما تقدمه لهم من الخدمات كوسيلة توحيد للأفكار واحتضان لموروثهم التاريخي والثقافي وهي بذلك عنصر مهم إن لم تكن أهم عنصر في تمتين لحمة العلاقات الاجتماعية والإنسانية داخل المجتمع مما يدعو إلى الحرص عليها والسعي إلى تطوير وسائل اكتسبها. الفصل الثاني مؤسسات التنشئة الاجتماعية وتعليم اللغة: وتفاصيله أنه يتناول مصادر التزود اللغوي للطفل ومنها الأسرة والروضة والشارع ووسائل الإعلام إضافة إلى المدرسة وكيف يسهم كل عنصر من هذه العناصر في بناء المعجم اللغوي للطفل. إضافة إلى الإصلاحات التربوية وتعليم اللغة في الجزائر وهي مرحلة من الدراسة تناولت الموضوع في إطار بعده التاريخي منذ ما قبل الاستعمار إلى أيامنا هذه وما مرت به مسيرة اللغة العربية في الجزائر وكيف انعكس ذلك على مستواها في الأوساط الاجتماعية والثقافية والعلمية وانتهت نتائجه إلى أن مستوى اللغة في الجزائر مر بثلاث مراحل هي مرحلة ازدهار وذلك قبل الاستعمار، ثم مرحلة تراجع ومغالبة في ظل الاستعمار،ثم محاولة نهوض امتدت من فترة ما قبل رحيل الاستعمار بقليل إلى ما بعد رحيله، وهي مستمرة إلى الآن تحاول تلمس طريقها الصحيح، وإن نتائج التحسن بادية عليها. ومن نتائج هذا الفصل أن البناء اللغوي للطفل هو بناء عمودي يمر عبر مراحل من حياته بدءا من الأسرة مرورا بما يلامسها من المؤسسات الاجتماعية وصولا إلى المدرسة مع ملاحظة أن لكل عنصر من هذه العناصر أَثَراً على لغة الطفل يجب أن يدركه الأولياء والمجتمع عموما. وأما الشق الثاني فكان تطبيقيا من خلال فصلين هما: الفصل الثالث تحت عنوان التحديد الاجتماعي والثقافي لتلاميذ المرحلة الابتدائية وذلك بالمنطقة المستهدفة، وهي دراسة تحليلية اجتماعية لوضعية الطفل في هذه المنطقة في ظل التساكن الإثني وما يمليه ذلك من أثر على لغته في مرحلة ما قبل التمدرس، وانتهت نتائجها إلى أن الواقع يعتريه جانب من التعقيد خاصة في بعده اللغوي يعاني منه الطفل مهما كانت إثنيته، وأن لغة المنشأ عنده وإن اقتربت – بنسب متفاوتة – من لغة المدرسة فإنها لا تطابقها مطابقة تامة. الفصل الرابع بعنوان واقع تعليم اللغة العربية بين المدارس القرآنية والمدارس النظامية في المنطقة: وهي دراسة تطبيقية محضة لامست الواقع من خلال عينة تجاري مواصفاتها موضوع البحث متتبعا مسارها التحصيلي في المرحلة الابتدائية حتى السنة الخامسة بناءً على حظ كل عنصر من عناصرها من الزاد القرآني وأثر ذلك على نتائجه،وانتهت باختصار إلى أن للتعليم القرءاني أثرا على التحصيل اللغوي للمتمدرس الابتدائي يتناسب طرديا مع ما عنده من القرآن،إضافة إلى مقدمة عرفت فيها بالموضوع وظروف البحث وخاتمة أوردت فيها ما توصلت إليه من النتائج مُذَيلة
The present work is adissertation submitted to obtain a doctorate of science degree in Arabic language didactics, which dealt with the study of the relationship betweenQuranic education and parallel schools – I mean those social educational institutions, which aremainly based on social contributions as a source of theirmaterial component –compared to what exists in their equivalent regular schools in the primary stage under the supervision of the Ministry of National Education. The study was divided into two parts. The first part is theoretical.It addresses the issue academically and itsprocession throughout the history of Algeria. Itis presentedunder three chapters. Chapter Iis entitled Arabic Language Between ItsTeaching Reasons and Methods.This part shed light on the psychological dimension and the starting status as a reason of language education in addition to the efforts to find the most effective ways to achieve this goal.This chapter concludes with the fact that language is important in people's lives by providing them with services as a means of uniting ideas and embracing their historical and cultural heritage. It is an important element – if not the most important one – in strengthening the social and human relationships within the society. This fact implies that language must be given much more care and attention, and it is necessary to develop its acquirementmeans as well. Chapter II,Socialization Institutions and Language Education: This chapter addresses the sources of the child’s language acquisition, including the family, kindergarten, street and media in addition to the school and how each of these elements contributes to the construction of the child's lexicon. Besides,Educational Reforms and Language Education in Algeria is a stage of the study dealt with the subject within its historical context from the pre-colonial era to the present day and the history of the Arabic language in Algeria and the way this reflected the social, cultural and scientific levels. The results showed that the level of language in Algeria passed through three stages which are the prosperity stage in the pre-colonial era, the regressstage within colonialism period, and then the endeavour to rise from the period just before the departure of colonialism and after its departure. The last stage is continuing until now trying to find the right ground; the resultsof improvement can be felt on it. Among the outcomes of this chapter is that the linguistic structure of the child is vertical that passes through its life stages from the family through the social institutions to the school; noting that each of these elements has an influence on the child's language and should be recognised by the parents as well as the society. The second part was applied in nature. It is presented through two chapters: Chapter III is given the title of Social and Cultural Identification of Primary School Students in the TargetArea.It is a social analysis of the situation of children in the region within the context of ethnic coexistence and its impact on the language in the pre-school. It resulted that there existed some comlexityespecially in its linguistic aspect from which the child suffered whatever its ethnicity would be.In addition, the child’s mother tongue does not match perfectly with the language of school, even if they approach, in varying degrees. Chapter IV is entitled The Reality of the Arabic Language BetweenQuranicand regular Schools education in the Region.It is a purely practical study approaching the reality through a sample that simulated the specifications of the subject matter. It tracked the educational grades in elementary school until the fifth year based on of each of its elements’ share of intake of the Quranic and the impact on its results. Itresulted, in short, that Quranic education has an impact on the linguistic achievement of primary pupils. The more they acquire Quran the more they can succeed in their regular education. In addition to this, an introduction presenting the subject matter and the circumstances of the research is provided as well as a conclusion showingthe findings appended with some important recommendations.
Description: تعليمية اللغة العربية
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/22131
Appears in Collections:Département de Langue Arabe - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
SIRADJ-Messaoud.pdf1,69 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.