Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/22407
Title: أثر تعليمية التعبير الشفهي في بناء الوضعية الإدماجية السنة الثانية من التعليم الابتدائي-الجيل الثاني- عيّنة دراســــــــــة ميدانيــــــــــة
Authors: عيساني, عبد المجيد
طواهرية, عبد الكريم
Keywords: التعبير الشفهي
الوضعية الإدماجية
الموارد
التعبير الكتابي
expression orale
Situation d'intégration
Les ressources Expression écrite.
oral expression
:, situation of integration
resources
written expression
Issue Date: 2019
Series/Report no.: 2019;fa
Abstract: إن المُلاحِظَ للعملية التعليمية التعلّمية سيجد أنّها تعتمد اعتمادا كاملا على عملية التواصل الشفوي بين المعلم والتلميذ، فهي الوسيلة التي بواسطتها يتم تبليغ المعرفة للتلميذ، والتعليم هو المجال الحيوي الذي ينتعش فيه التعبير الشفهي، ويقوّي من أداء التلميذ أثناء ممارسة الفعل التّعلمي، فالوضعية الإدماجية في تعليمية اللغة العربية هي البوتقة التي يُصهِر فيها المتعلم موارده التي اكتسبها من أنشطة اللغة، والعيّنة المختارة في هذا البحث هي السنة الثانية ابتدائي، وهذا الاختيار كان مدروسا لأن السّنة الثانية تعتبر نهاية الطور الأول من التعليم الابتدائي، وهي تُعدُّ مؤشرا على قياس الذروة اللغوية التي بلغها المتعلم في هذه السنة، كما أن أي خلل في المنظومة التعبيرية في هذه السنة يكون ذا أهمية، وسِمَة لامعة تساعد المخطّطين في السياسة اللغوية بإعداد مخطط معالجة لهذا الخلل. On observant de près l'opération didactique d'apprentissage ,on décélera qu'elle se repose entièrement sur l'acte d'interaction orale l'enseignant et l'apprenant, Cet outil avec leque on transmet le savoir à l'apprenant. L'apprentissage est le domaine propice où se prospère l'expression orale et la performance de l'apprenant qui se renforce durant sa pratique réelle de l'apprentissage. Dans ce travail de recherche, nous avons opté pour un échantillon de 2année primaire car elle est considérée comme la fin du premier palier et un indicateur mesurant le sommet des acquis linguistique que l'apprenant a atteint durant deux années. Toute défaillance dans la pédagogie de l'expression au cours de ce palier sera signalée et prise en charge car elle aiderait les planificateurs de la politique linguistique à mettre en place un plan d'action afin de remédier à ce dysfonctionnement The observer of the educational process of learning will find that it depends entirely on the process of oral communication between the teacher and the pupil, it is the means by which knowledge is communicated to the pupil, and education is the vital area in which oral expression thrives, and strengthens the performance of the pupil in the exercise of learning, the situation of integrative in teaching Arabic is the pot in which the learner melts acquired resources from the activities of language. The selected sample in this research is the second year class of primary education. This choice was taught because the second year is considered the end of the first stage of primary education, which is the indicator of measuring the language peak reached by the learner this year, and any imbalance in the system of expressionism in this year is much more important, and a bright feature which helps the planners in the language policy to prepare a scheme to treat this imbalance.
Description: جامعة قاصدي مرباح ورقلة كلية الآداب واللغات
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/22407
Appears in Collections:Département de Langue Arabe - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Twahri-A-Lkrim.pdf714,72 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.