Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/22509
Title: الصّورة الفنّيّة في ديوان " نقوش على واجهة القرن الخامس عشر" - لعبد الرّحمان العشماوي -
Authors: عبّان, عبد الرّحمان
دريس, رجاء
Keywords: الصّورة الفنّيّة
عبد الرّحمان بن صالح العشماوي
ديوان " نقوش على واجهة القرن الخامس عشر "
photo artistique
Abderrahman ben saleh Al Ahmawi
inscriptions sur la façade du XVe siécle
The artistic picture
"Abderahmansaleh el-ashmawi"
diwan"in inscription on the facade of the fifteeth The century".
Issue Date: 2019
Series/Report no.: 2019;fa
Abstract: تناولت في دراستي المتواضعة موضوع " الصّورة الفنّيّة" في ديوان نقوش على واجهة القرن الخامسعشر " للشّاعر عبد الرّحمان بن صالح العشماوي "، والّتي أهدف من خلالها الكشف عن مستويات الصّورة الفنّيّة لديه ، والوقوف على الأساليب والآليّات التي توسّل بها الشّاعر في رسم هذه المستويات بأنماطها المختلفة ، الصّورة المفردة ، المركبّة ، و الواقعيّة وكيف استطاعت هذه الأساليب من خلال نغمها الموسيقي أن تستميل القارئ وتشركه في الجوّ الشعوري الّذي يعيشه الشاعر ، فالشّاعر عبد الرّحمان العشماوي شاعرعرف كيف يجعل من شعره روضة مفعمة بألوان تصويريّة شتى ، فنراه يعمد حينا إلى تجسيد المعنويات وإكسابها حركة وحيوية مستمرة ، وإلقاء رداء من الحياة عليها ، وجعلها كائنات تدبّ فيها الحياة ، ونراه حينا آخر يشخّص و يناجي الجمادات وعناصر الطبيعة الصّمّاء ،والبكماء فيحيلها كائنا يتنفّس، و يشعر، وينفعل ، وبهذا استطاع العشماوي أن يسخّر تشكيلته الفنّية ( الصّورة الفنّيّة ) في خدمة قضايا الأمّة والدّين . Dans ma modeste étude.j ‘ai abordé le sujet de l’image artistique dans le diwane de « l’inscription sur la façade du XVe siécle » du poéteabderahman ben salehelashmawi dans laquelle je cherchais à révéler les niveaux de l’image technique et à découvrir les méthodes et les mécanismes que le poéte à atteints en dssinant ces niveaux avec différents motifs .l’image individuelle .la complexe .et la réaliste et comment ces styles peuvent .gràs a leur ton musical a attiré et impliqué le lecteur dans l’atmosphére poétique du poéte. Abderahman ben salehelahmawi .a su fair de cette poésie un jardin avec plein de couleurs picturales . on le voit parfois incarne de la moralité et en faire un mouvement et une vitalité continus . et jette la robe de la vie dessus .et parfois il personnifie . et nourrit les objets inanimés et les élements de la nature sourde et muette et les transforme en un organisme qui respire ; ressentis et agis .et ainsi elahmawi peut faire offrir sa forme artistique (l’image artistique ) au services de la nation et de la religion. In my modest study , i hafe discussed the subject of" the artistic picture" in the diwan of the ins cription on the facade of the 15 the (fifteenth) century of the poet "abdelrahman ben salehelashmawi" in which i aimed to reveal the levels of the technical image and to find out the methods and mechanisms that the poet reached in drawing these levels with different patters ,the individual pictur ,the c omplex and the realistic and how these styles were able throwgh its musical tone to attract the reader and involve him in the poetic atmosphere of the poet . abderahmanel.ashmawi knew how to make his poetry a kindergarten full of pictursque color , so that his eyes aretransformed into the embodiment of the moral and the immortality of a continuous movement and vitality and a robe of life on it and make them objects in which there is life . on the other time,the poet chracterizes and produces the frezers and the element of the deaf and dumb natur and make it an object that breathes , feels and affervesces .and do so al –ashmawi can make fum of his artistic form.) The artistic picture( in the service of issues of the nation and religion.
Description: الجمهورية الجزائرية الدّيمقراطية الشّعبية وزارة التّعليم العالي والبحث العلمي جامعة قاصدي مرباح ورقلة كلّـية الآداب واللّغات قسم اللّغة والأدب العربي
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/22509
Appears in Collections:Département de Langue Arabe - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Driss-Raja.pdf15,86 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.