Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/22521
Title: الضعف القـرائي لدى تلاميــذ المرحــلة الإبتدائيــة دراسـة وفق منهج تحليــل الأخطــــاء - السنـة الرابعة عينة -
Authors: علوش, كمال
شعراني, زهرة
Keywords: ضعف القراءة
التلاميذ
الصف الرابع ابتدائي
منهج تحليل الأخطاء
Lecture faible
Élèves
Élémentaire de quatrième année
Méthode d'analyse des erreurs
Reading weaknesses
Pupils
Fourth class primary school
The Method of Error Analysis
Issue Date: 2019
Series/Report no.: 2019;fa
Abstract: تهدف هذه الدراسة إلى الكشف عن مواطن الضعف في القراءة والأسباب المؤدية لها في المدرسة الابتدائية، وذلك من خلال عملية رصد الأخطاء القرائية الشائعة بين تلاميذ الصف الرابع في المرحلة الابتدائية، وفق منهج تحليل الاخطاء، مع الاعتماد على أدوات الملاحظة والاستبيان والإحصاء والتحليل، محاولة بذلك وضع حلول مقترحة للحد من هذه الظاهرة أو التقليل منها ،وتم اختيار المرحلة الابتدائية لأنها بمثابة اللبنة الأساسية في العملية التعلمية . وخلصت الدراسة إلى أن بعض التلاميذ يخطئون في ألفاظ كثيرة من حيث : الحذف والزيادة وعدم قراءة الكلمات الجديدة الطويلة نوعا ما، بالإضافة إلى الأخطاء النحوية والصرفية، ويعود ذلك إلى أسباب كثيرة منها: كثرة أعداد التلاميذ في الصف الواحد، تهاون بعض المعلمين في تصحيح الخطأ فور وقوعه . Cette étude a pour but de détecter les faiblesses en lecture et sa cause à l'école primaire, par des erreurs d'alphabétisation communes entre les élèves de quatrième année au processus de suivi de niveau primaire, selon l'analyse des erreurs de méthodologie, en se fondant sur l'observation, questionnaire, statistiques et outils d'analyse, une tentative de mettre Solutions suggérées pour réduire ou minimiser ce phénomène. L'étude a conclu que certains étudiants font des erreurs dans de nombreux mots en termes de: la suppression et l'augmentation et de ne pas lire un longs mots un peu nouveaux, en plus des erreurs grammaticales et grammaticales, en raison de nombreuses raisons, notamment: le grand nombre d'élèves par classe, néglige certains enseignants dans la correction d'erreur immédiatement après Ça casse. This study aims to identify the reading weaknesses and the reasons that lead to them in the primary school, through the monitoring of common reading errors among the fourth class pupils in the primary school, according to the method of error analysis, relying on observation tools, questioning, statistics and analysis. Suggested solutions to reduce or reduce this phenomenon . Fourth class was chosen because it is the basic building block in the learning process. The study concluded that some pupils make mistakes in many words in terms of: deletion and increase and not reading the new words rather long, in addition to grammatical errors and morphological, due to many reasons, including: the large number of pupils in one classroom, the reluctance of some teachers to correct the error immediately It breaks.
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/22521
Appears in Collections:Département de Langue Arabe - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Charani-Zahra.pdf2,91 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.