Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/22638
Title: دراسة اقتصادية تحليلية للتنبؤ بمبيعات المنتجات البترولية (البنزين والمازوت)في الجزائر دراسة حالة مؤسسة"NAFTAL"حاسي مسعود -مقاطعة الوقود ورقلة باستخدام منهجية بوكس-جينكينز للفترة (2016.2006)
Authors: فريد, بن ختو
بن عبيد, هدى
Keywords: تنبؤ بالمبيعات
وقود
مؤسسة نفطال
منهجية بوكس
جينكينز
SARIMA
Sales forecasting
Fuel
SARIMA
Methodology
Naftal Company
Box Jenkins
Issue Date: 2019
Publisher: جـامعة قاصدي مرباح ورقــلة
Abstract: تهدف هذه الدراسة إلى التنبؤ بالمبيعات على الوقود (البنزين بأنواعه والمازوت)في المؤسسة الوطنية لتسويق وتوزيع المواد البترولية -Naftal- حاسي مسعود- مقاطعة الوقود - ورقلة ,بالاعتماد على منهجية بوكس- جينكينز، حيث تم استخدام بيانات السلاسل الزمنية لمبيعات كل من البنزين العادي والممتاز والخالي من الرصاص والمازوت في الفترة (2016.2006)، وذلك بتطبيق بعض الاختبارات الإحصائية (ADF,PP)ودالتي الانحدار الذاتي البسيط والجزئي لمعرفة استقرارية السلاسل الزمنية، كما قمنا بالاستعانة بالبرمجباتالإحصائيةEVIEWS 9.0وGRETEL2.0لتقديرسلاسلمبيعاتهاالشهرية وذلك من خلال إجراء التنبؤ بالمبيعات المستقبلية لفترة 12 شهرا من سنة 2017 لكل منتج. أظهرت النتائجأنالنماذجالملائمة لمبيعات البنزين العادي والبنزين الممتاز والبنزين الخالي من الرصاص والمازوت هي على التوالي :12(SARIMA(1,1,0)(1,1,0، 12(SARIMA(0,1,1)(0,1,1،12(SARIMA(1,1,0)(2,1,0،12(SARIMA(2,1,0)(0,1,0. بعد تحديد النماذج نقوم باختبار دقتها في التنبؤ بالمبيعات المستقبلية لـ ـ12 شهرا من سنة 2017, ليتم فيما بعد مقارنتهابالقيم الفعلية واستنتاج مدى دقتها، حيث أظهرت النتائج تقارب بين القيم الفعلية للمبيعات والقيم التي تم التنبؤ بها وأنها تقع كلها داخل مجال الثقة.
This study aims to predict the demand for fuel (diesel, gasoline types) in the National Company of Marketing and Distribution of the Petroleum Products (Naftal) Hassi Messaoud-Ouargla, based on the Box- Jenkins methodology. The time series data for sales of both ordinary, super and unleaded gasoline and diesel in the period (2016.2006) were used by applying some statistical tests (ADF, PP), and the partial and simple regression to test the stability of the time series. In addition, we used the statistical programs (Eviews 9.0 and GRETEL 2.0) to estimate the monthly sales series in order to forecast the future sales of 12 months of 2017 for each product. The results showed that the suitable models for sales of ordinary, super and unleaded gasoline were respectively: 12(SARIMA(1,1,0)(1,1,0، 12(SARIMA(0,1,1)(0,1,1،12(SARIMA(1,1,0)(2,1,0،12(SARIMA(2,1,0)(0,1,0 After selecting the models, we tested their accuracy in forecasting the future sales of 12 months of 2017, to be later compared the actual values and determining their accuracy. The results reveal the convergence between the actual and forecasted values of sales and they are all in the confidence interval.
Description: إدارة الشركات البترولية
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/22638
Appears in Collections:Département des sciences économiques - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Benabid_Houda.pdf18,11 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.