Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/22713
Title: فعالية برنامج تدريبي قائم على الذاكرة العاملة في تنمية مهارات الأداء والفهم القرائي لدى تلاميذ ذوي صعوبات تعلم القراءة "دراسة تجريبية على عينة من تلاميذ السنة الرابعة ابتدائي بمدينة الوادي
Authors: وصيف خالد, سهيلة
الشايب, محمد الساسي
Issue Date: 11-Mar-2019
Publisher: 2019
Series/Report no.: 2019;
Abstract: اقترحت الدراسة الحالية برنامجا تدريبيا مبنيا على الذاكرة العاملة لتنمية الأداء القرائي والفهم القرائي لدى التلاميذ الذين يعانون صعوبات قرائية، وذلك بالتعرف على أثرالبرنامجالتدريبي علىالأداء القرائي والفهم القرائي، ومعرفةالعلاقةبين القراءة والفهم القرائي وجنس التلميذ، تم إجراء الدراسة على عينة قوامها 20 تلميذا، من التلاميذ عسيري القراءة الذين يتمدرسون بأقسام السنة الرابعة إبتدائي بمدينة الوادي، تم اختيارهم بطريقة قصدية بعد تطبيق اختبارات الدارسة عليهم، وبتطبيق المنهج التجريبي بتصميمشبهتجريبيلمجموعتين ضابطة وتجريبية وبقياسين قبلي وبعدي، وتم اختبار فرضيات الدراسة باستخدام تحليل التباين المشترك و اختبار "ت" لدلالة الفروق، بالاعتماد على برنامج الرزم الإحصائية في العلوم الاجتماعية، النسخة 20 .SPSS V وقد تم التوصل إلىوجود فروق ذات دلالة إحصائية بين درجات المجموعتين الضابطة والتجريبية في القياس البعدي على اختبار الأداء القرائي، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية بين درجات المجموعتين الضابطة والتجريبية في القياس البعدي على اختبار الفهم القرائي بعد ضبط القياسالقبلي، وأنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين درجات الذكور والاناث في المجموعة التجريبية في القياس البعدي على اختبار الفهم القرائي، ولا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين درجات الذكور والإناث في المجموعة التجريبية في القياس البعدي على اختبار اختبار القراءة. وقدتبين من خلال النتائج المتوصل إليها، أن البرنامج أحدث أثرا إيجابيا على نتائج تلاميذ المجموعة التجريبيةفي الأداء والفهم القرائي، وتمت مناقشة النتائج في ظل الإطار النظري وبعض الدراسات السابقة،وختمت الدراسة بتقديم آفاق البحث. Abstract: The present study proposed a training program based on the general memory for the development of reading performance and comprehension of students with reading difficulties by identifying the differences between the tribal and post-primary indices on the reading and reading comprehension scales. It also attempted to investigate the differences between females and males in measurement Post. The study was conducted on a sample of 20 students who were studying in the fourth elementary sections in the valley city. They were selected in a deliberate manner after the application of the study tests and applying the semi-training curriculum in the design of the experimental and experimental groups. To test the hypotheses of the study, the "T" test was used to indicate differences between the averages. The following results were obtained: • There were statistically significant differences between the scores of the control and experimental groups in the telemetry after the measurement of tribal measurement . • There are statistically significant differences between the scores of the control and experimental groups in the post-measurement of the reading comprehension test after the measurement of the tribal measurement. • There were no statistically significant differences between the male and female grades in the experimental group in the telemetry on the reading comprehension test . • There were no statistically significant differences between the male and female scores in the experimental group in the telemetry on the test reading test. The results showed that the program had a positive impact on the results of the experimental group. The results were discussed under the theoretical framework and some previous studies. The study concluded with suggestions
Description: جامــــــعة قاصدي مرباح ورقلـــــــــــــة كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية قسم علم النفس وعلوم التربية
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/22713
ISSN: ya
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
OUCIF-KHALED-Souhila.pdf1,33 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.