Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/22827
Title: دراسة تقيمية لاستراتجية النمو الخارجي للمؤسسة الاقتصادية من منظور خلق القيمة دراسة حالة مجمع صيدال خلال الفترة الممتدة من 2010-2015
Authors: هواري, سويسي
حميدة, رمضـاني
Keywords: القيمة السوقية
المضافة
(MVA) ونسبة
Tobin'sq
(EVA)استراتجية الشراكة
خلق القيمة
مجمع صيدال
المؤشرات المحاسبية
القيمة الاقتصادية المضافة
Stratégie de partenariat
la création de valeur
groupe Saidal
les indicateurs comptables
valeur économique ajoutée (EVA)
la valeur ajoutée du marché(MVA) et ratio Q Tobin's
strategy of partnership
the value creation
groups Saidal
the accounting (countable) indicators
the economic added value (EVA)
the added value of the market ( MVA) and the ratio Q Of Tobin
Issue Date: 2018
Abstract: تهدف هذه الدراسة إلى تقييم مدى تأثير استراتجية الشراكة كشكل من أشكال النمو الخارجي على أداءالمؤسسة الاقتصادية، ومجمع صيدال بصفة خاصة من منظور خلق القيمة، وذلك بتحليل ومتابعة تطور إستراتجية الشراكة في مجمع صيدال، وكذا قياس وتحليل تطور خلق القيمة المحققة من قبل المجمع خلال تنفيذهلعمليات توسع لإستراتجية الشراكة للفترة الممتدة من 2010-2015، وذلك بالاعتماد على جملة من مؤشرات قياس خلق القيمة والمتمثلة في : العائد على الأصولROA ، العائد على حقوق الملكيةROE ، العائد على الإستثمارROI ، مؤشر القيمة الاقتصادية المضافة (EVA)،مؤشر القيمة السوقية المضافة (MVA) و نسبة Q Tobin's. تم توصل من خلال هذه الدراسة الى أن مجمع صيدال شهد توسعا ملحوظا في استراتجياته نحو الشراكة مما انعكس إيجابا على قدرته في تحقيق أرباح للمساهمين وكذا خلق قيمة مضافة لكل أصحاب المصالح، بالاضافة الى تحقيق نسبةQ Tobin's موجبة أكبر من الواحد خلال كل فترة الدراسة والذي يفضي نظرة إيجابية حول الاستثمار لدى مجمع صيدال.
L’objectif de cette étude est de révélerl'effet de l'évolution dela stratégie du partenariat comme forme de croissance externe sur la création de valeur au niveau de l'entreprise économique, et le groupe Saidal en particulier. En analysant et en suivant le développement de la stratégie du partenariat mis en œuvre par le groupe Saidal, ainsi qu’en mesurant et analyser l'évolution de la création d'une valeur de réalisation par le groupe Saidal au cours de la période de mise en œuvre de l'élargissement par groupe Saidal de la stratégie de partenariatde l'année 2010 jusqu' a 2015, on se basant sur un ensemble des indicateurs de création de valeur qui sont : la Valeur économique ajoutée (EVA), la valeur du marchéAjoutée (MVA), et ratio Q Tobin's. En plus des indicateurs comptables (rendement économiqueROA, rendement des fonds propres ROE, retour sur investissement ROI). L'étude aconclu que le Groupe SIDAL a connu une expansion significative de son stratégie de partenariat, ce qui se reflète positivement sur sa capacité à réaliser des bénéfices pour les actionnaires ainsi que la création de valeur ajoutée pour toutes les parties prenantes, En plus la capacité du groupe saidal à créer et la capitalisation de valeur du marché en bourse. En outre atteindre un ratio positif de Q Tobin's supérieur un durant tout la période qui couvre l'étude, ce qui va conduire à une perspective positive de l'investissement au niveau du groupe. The objective of this study is to reveal the effect of the evolution of the strategy of the partnership as shape of external growth on the value creation at the level of the economic company generally, and the group Saidal in particular. By analyzing and by following the development of the strategy of the partnership implemented(operated) by the group Saidal, as well as by measuring and to analyze the evolution of the creation at realization by the group Saidal during the period of implementation of the extension by group Saidal of the strategy of partnership of year 2010 till 2015, one basing itself on a set of the indicators of value creation which are: the economic added Value (EVA), the value of the market Added ( MVA), and ratio Q Of Tobin. Besides the accounting (countable) Besides the accounting(countable) indicators,Return On Assets(active persons) ROA, Return On equity (efficiency) ROE, return on investment ROI. This study concluded that the Group SIDAL knew a significant expansion of its strategy of partnership, what is positively reflected on its capacity to make a profit for the shareholders as well as the value creation added for all the stakeholders, Besides the capacity of the saidal group to be created and the valuable capitalization of the market in stock exchangeBesides reach (affect) a positive ratio of Q of upper Tobin one during everything the period which covers the study, what is going to lead(drive) to a positive prospect(perspective) of the investment at the level of the group.
Description: دراسات مالية ومحاسبية
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/22827
Appears in Collections:Département des sciences de gestion - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
RAMDANI-Hamida.pdf12,29 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.