Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/22841
Title: معوقات المرافقة البيداغوجية لطلبة السنة أولى جامعي من وجهة نظر عينة من المشرفين و الطلبة
Authors: أسماء, جعني
عبد الفتاح, ابي مولود
Keywords: معوقات
البيداغوجية
المشرفين
الطلبة
جامعة قاصدي مرباح ورقلة
طلبة السنة ال ول جامعي
Issue Date: 4-Jul-2019
Publisher: 2019
Series/Report no.: 2019;
Abstract: ملخص الدراسة باللغة العربية: تهدف الدراسة القائمة إلى معرفة ماهي أبرز معوقات المرافقة البيداغوجية لطلبة السنة الأولى جامعي من وجهة نظر عينة من الطلبة وبيان اختلاف هذه المعوقات بكل من الجنس و التخصص، ومعرفة ماهي أبرز معوقات المرافقة البيداغوجية من وجهة نظر عينة من المشرفين، محاولين الإجابة على التساؤلات التالية: - ما مستوى معوقات المرافقة البيداغوجية من وجهة عينة من الطلبة؟ - هل توجد فروق ذات دلالة إحصائية في معوقات المرافقة البيداغوجية باختلاف الجنس؟ - هل توجد فروق ذات دلالة إحصائية في معوقات المرافقة البيداغوجية باختلاف التخصص؟ - ما هي معوقات المرافقة البيداغوجية من وجهة نظر عينة من المسؤولين المشرفين؟ - ما هي معوقات المرافقة البيداغوجية من وجهة نظر عينة من الأساتذة المشرفين؟ - و اعتمادنا على عينة مكونة من (660) طالب من طلبة سنة أولى بجامعة قاصدي مرباحورقلةو 20 مسؤولا مشرف100 أستاذ مرافق واستخدمنا المنهج الوصفي الاستكشافي، كما اعتمدنا على أداة لجمع البيانات "استبيان معوقات المرافقة البيداغوجية من وجهة نظر الطلبة" من أعداد الباحثان و استبيان" معوقات المرافقة البيداغوجية من وجهة نظر الأساتذة المشرفين"، و استمارة "معوقات المرافقة البيداغوجية من وجهة نظر المسؤولين المشرفين" من اعداد الباحثان. - وقد أسفرت النتائج: وجود معوقات متعلقة بالجانب النفسي، التقني و المنهجي، المهني، الإعلامي و الإداري، البيداغوجي من وجهة نظر الطلبة. - عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في معوقات المرافقة البيداغوجية لطلبة السنة الأولي جامعي باختلاف الجنس. - عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في معوقات المرافقة البيداغوجية لطلبة السنة الأولى جامعي باختلاف التخصص. - ترجع أبرز معوقات المرافقة البيداغوجية لمسؤولين المشرفين. - ترجع أبرز معوقات المرافقة البيداغوجية للأساتذة المشرفين. The abstract : this study aims at investing the major obstacles of the pedagogicalaccompaniment for first year university student from the point of view of a sample of students showingdifferent of these obstacles for each of the sex and specialization and determining the major obstacles of the pedagogical accompaniment from the point of view of a sample of supervisors in am attempt to answer the following questions: - What is the level of pedagogical accompaniment obstacles from the point of view of a of the a sample of students? - Are there differences with a statistical significance in the pedagogicalaccompanimentobstacles regarding the sex ? - Are there differences of statistical significance in the pedagogical accompaniment obstacles regarding specialization? - What are the pedagogical accompanimentobstacles from the point of view of a sample of the responsible supervisors? - What are the pedagogical accompanimentobstacles from the point of view of a sample of supervising( teacher supervisions) ? And referring on a sample of (660)first year students at the ofkasidi, MarbahUniversity ofworgla, 20responsible supervisors and 100 associate teacher. We used the descriptive exploratory methodology and. We adopted data collection tool, "a questionnaire of pedagogic constraints from the students' perspective". The questionnaire "The obstacles about the pedagogical accompanimentobstacles from the students point view done by the two researchers " and a questionnaire about "The pedagogical accompanimentobstacles from the teacher supervisions from and a from about thepedagogical accompanimentobstacles from point of view of theresponsible supervisors done by two researchers. Results have resulted: The existence of obstacles related topsychological side,technical andmethodological professional media and administrative, pedagogical, from the students' point of view. - Theabsence ofdifferences with statistical significance in the pedagogical accompaniment of the students of the first year of the university sity students with sex difference . - Theabsence of differences with a statistical significance in the pedagogic accompanimentof the students of the first year of the university sity students with specializationdifference . - The major pedagogical accompanimentobstacle refer to the ofresponsible supervising. - The major pedagogical accompanimentobstacles referof the teacher supervising.
Description: جامعة قاصدي مرباح ورقلة كلية العلوم الاجتماعية و الإنسانية قسم علم النفس و علوم التربية
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/22841
ISSN: kr
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
DJEANI-Asma.pdf1,31 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.