Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/22851
Title: أساليب مواجهة الضغوط النفسية و علاقتها بمستوى الصلابة النفسية لدى طلبة سنة أولى جامعي دراسة ميدانية على عينة من طلبة جامعة قاصدي مرباح – ورقلة -
Authors: سعاد, العاتي
محمد سليم, خميس
Keywords: الصلابة النفسية
مواجهة الضغوط النفسية
طلبة سنة أولى جامعي
جامعة قاصدي مرباح – ورقلة -
Issue Date: 20-Jan-2020
Publisher: 2019
Series/Report no.: 2019;
Abstract: ملخص الدراسة باللغة العربية : تهدف دراستنا الحالية الى الكشف عن العلاقة بين أساليب مواجهة الضغوط النفسية ومستوى الصلابة النفسية لدى طلبة سنة أولى جامعي بجامعة قاصدي مرباح- ورقلة، وذلك بتطبيق المنهج الوصفي الارتباطي ، وتم اختيار عينة عشوائية طبقية مكونة من 654 طالب وطالبة جامعية ، وقد استخدمنا في هذه الدراسة مقياس "توجهات التعامل مع المشكلات المعاشة " لكارفر" ترجمة "أبو بكر مفتاح " ، ومقياس الصلابة النفسية ل"عماد مخيمر" . وقد توصلت الدراسة الى النتائج التالية : 1.توجد علاقة ارتباطية موجبة بين أساليب مواجهة الضغوط النفسية ومستوى الصلابة النفسية لدى طلبة العينة. 2.يستخدم طلبة سنة أولى جامعي أساليب متمركزة حول المشكلة . 3.توجد فروق ذات دلالة احصائية في استخدام أساليب مواجهة الضغوط النفسية تعزى الى متغير الجنس. 4.توجد فروق ذات دلالة احصائية في استخدام أساليب مواجهة الضغوط النفسية تعزى الى متغير نمط الاقامة داخلي /خارجي. 5.توجد فروق ذات دلالة احصائية في استخدام أساليب مواجهة الضغوط النفسية تعزى الى متغير التخصص علمي /أدبي . 6.مستوى الصلابة النفسية لدى طلبة سنة أولى جامعي مرتفع. 7.لا توجد فروق ذات دلالة احصائية في مستوى الصلابة النفسية تعزى الى متغير الجنس. 8.لا توجد فروق ذات دلالة احصائية في مستوى الصلابة النفسية تعزى الى متغير نمط الاقامة داخلي /خارجي . 9.لا توجد فروق ذات دلالة احصائية في مستوى الصلابة النفسية تعزى الى متغير التخصص علمي / أدبي. ملخص الدراسة باللغة الانجليزية : Our study aims to investigate the relation between styles of coping psychological stresses and psychological hardness among first year students of university of Kasdi-Merbeh -Ouargla.. Therefore; we have applied the relational descriptive method and we have chosen a random stratified sample composed of 654 students. We have used in our study a brief copy of Carver’s scale ‘dealing with living problems’ which was translated to Arabic by Abou-BakerMefteh, and scale of Emad Mkhaimer ‘psychological hardness ‘. Our study achieved the following main results: 1- There exist a positive correlation between styles of coping psychological stresses and psychological hardness among students of chosen sample. 2- The students of first year use coping styles based on the problem. 3- There are statistical significant differences in using coping psychological styles according to sex (male/female). 4- There are statistical significant differences in using coping psychological styles according to residence type (internal/external). 5- There are statistical significant differences in using coping psychological styles according to specialty (scientific/ literary). 6- Level of psychological hardness is high for first year students. 7- There are no statistical significant differences in level of psychological hardness according to sex (male/female). 8- There are no statistical significant differences in levelof psychological hardness according to residence type (internal/external). 9- There are no statistical significant differences in levelof psychological hardness according to specialty (scientific/ literary).
Description: جامعة قاصدي مرباح – ورقلة- كلية العلوم الانسانية والاجتماعية قسم علم النفس وعلوم التربية
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/22851
ISSN: kr
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ELATI-Soad.pdf1,3 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.