Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/23040
Title: الصلابة النفسية و علاقتهابإستراتيجيات مواجهة الضغوط النفسية لدى طلبة ماستر قسم علم النفس وعلوم التربية والارطفونيابجامعة عمار ثليجي دراسة ميدانية بمدينة الأغواط
Authors: جخراب, محمد عرفات
حراث, علي
Keywords: الصلابة النفسية
الضغوط النفسية
Issue Date: 2020
Abstract: تهدف الدراسة الحالية إلى الكشف عن العلاقة بين الصلابة النفسية واستراتيجيات مواجهة الضغوط النفسية لدى طلبة ماستر قسم علم النفس وعلوم التربية والأرطفونيا بجامعة عمار ثليجي، كما تسعى الدراسة إلى معرفة مستوى الصلابة النفسية ومختلف الاستراتيجيات التي يستخدمها أفراد العينة وأثر تفاعل كل من الجنس والسن مع الصلابة في استراتيجيات المواجهة، وتكونت العينة من " 592" طالب جامعي سنة أولى وسنة ثانية ماستر بقسم علم النفس وعلوم التربية بكلية العلوم الاجتماعية بجامعة عمار ثليجي الاغواط. وقــــد استخدم الباحث المنهـــــج الوصفي الارتباطي.ولجمع بيانات الدارسة استخدم مقياس الصلابة النفسية من إعداد" عماد مخيمر" قام بتقنين مقياس الصلابة النفسية على البيئة الجزائرية "بشير معمرية" ومقياس استراتيجيات المواجهة من إعداد الطالب الباحث، بعد جمع البيانات وتحليلها إحصائيا إعتماداً على برنامج الرزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية (SPSS 19)مع إستـــخدام الأساليب التالية للتحقـــق مــــــن نتائــــــــج الدراســة: معامل إرتــــــباط بيرســـــون، إختبار تحليل التباين الأحادي والتحليل التباين الثنائي، إختبار (t)، وقد أسفرت الدراسة عن النتائج التالية: 1- وجود علاقة ارتباطية بين الصلابة النفسية واستراتيجيات مواجهة الضغوط النفسية لدى طلبة ماستر قسم علم النفس وعلوم التربية والأرطفونيا بجامعة عمار ثلجي. 2- إن مستوى الصلابة النفسية كان مرتفعا لدى طلبة ماستر قسم علم النفس وعلوم التربية والأرطفونيا بجامعة عمار ثلجي. 3- تنوعت استراتيجيات المواجهة الضغوط النفسية عند طلبة ماستر قسم علم النفس وعلوم التربية والأرطفونيا بجامعة عمار ثلجي. 4- عدم وجود أثر تفاعل الجنس مع الصلابة النفسية في استراتيجيات مواجهة الضغوط النفسية لدى طلبة ماستر قسم علم النفس وعلوم التربية والأرطفونيا بجامعة عمار ثلجي. 5- عدم وجود أثر تفاعل السن مع الصلابة النفسية في استراتيجيات مواجهة الضغوط النفسية لدى أفراد العينة
The present study aims to reveal the relationship between psychological hardiness and coping strategies of psychological stress among university students It also aims to know the level of psychological hardness and formed the sample of "592" a university student first and second year Master of Psychology, Faculty of social Sciences and humanities at the University of Laghouat, researcher has used the descriptive approach Correlative and psychological hardness scale prepared by . 'Imad Mkhaimer" He adapted this measure on the Algerian environment, " Bachir Maamriya " and the scale of coping strategies prepared by the researcher Based on a number of Arab and foreign standards, Data were collected and analyzed statistically based on the statistical package for social sciences ( SPSS 19 ) With the use of the following methods to verify the results of the study : Pearson correlation coefficient, Spearman , Binary Variance Analysis Test , T-Test , Alpha Cronbach , The study resulted the following results: 1. There is a correlation between psychological hardiness and coping strategies among the sample of Master students, Department of Psychology, Education Sciences and Orthophonie, Amar Telidji University. 2. The level of psychological hardiness was high among the sample of Master students, Department of Psychology, Education Sciences and Orthophonie, Amar Telidji University 3. The coping strategies of the sample were varied among of Master students, Department of Psychology, Education Sciences and Orthophonie, Amar Telidji University 4. The absence of the effect of sex interaction with psychological hardiness in the strategies of coping with psychological stress among students of Master students, Department of Psychology, Education Sciences and Erfantonia, Amar Telidji University. 5. Effect of age interaction with psychological hardiness in the strategies of coping with psychological stress among students of Master students, Department of Psychology, Education Sciences and Erfantonia, Amar Telidji University.
The presentstudyaims to reveal the relationshipbetweenpsychologicalhardiness and copingstrategies of psychological stress amonguniversitystudents It alsoaims to know the level of psychologicalhardness and formed the sample of "592" a universitystudent first and second year Master of Psychology, Faculty of social Sciences and humanitiesat the University of Laghouat, researcher has used the descriptive approachCorrelative and psychologicalhardnessscaleprepared by . 'Imad Mkhaimer" He adaptedthismeasure on the Algerian environment, " Bachir Maamriya " and the scale of copingstrategiesprepared by the researcherBased on a number of Arab and foreign standards, Data werecollected and analyzedstatisticallybased on the statistical package for social sciences ( SPSS 19 ) With the use of the followingmethods to verify the results of the study : Pearson correlation coefficient, Spearman , Binary Variance Analysis Test , T-Test , Alpha Cronbach , The studyresulted the followingresults: 1. There is a correlationbetweenpsychologicalhardiness and copingstrategiesamong the sample of Master students, Department of Psychology, Education Sciences and Orthophonie, Amar TelidjiUniversity. 2. The level of psychologicalhardinesswas high among the sample of Master students, Department of Psychology, Education Sciences and Orthophonie, Amar TelidjiUniversity 3. The copingstrategies of the samplewerevariedamong of Master students, Department of Psychology, Education Sciences and Orthophonie, Amar TelidjiUniversity 4. The absence of the effect of sex interaction withpsychologicalhardiness in the strategies of copingwithpsychological stress amongstudents of Master students, Department of Psychology, Education Sciences and Erfantonia, Amar TelidjiUniversity. 5. Effect of age interaction withpsychologicalhardiness in the strategies of copingwithpsychological stress amongstudents of Master students, Department of Psychology, Education Sciences and Erfantonia, Amar TelidjiUniversity.
Description: جامعة قاصدي مرباح ورقلة كلية العلوم الإنسانيةو الاجتماعية قسم علم النفس و علوم التربية
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/23040
Appears in Collections:Département des sciences humaines - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
herrath-ali.pdf2,04 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.