Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/23245
Title: ظاهرة التهميش في العصر الجاهلي وأثرها في جماليات بناء القصيدة "الحطيئة أنموذجا "
Authors: أحمد بقار
خولة شيباني
Keywords: ظاهرة التهميش
العصر الجاهلي
جماليات
بناء القصيدة
الحطيئة
la marginalisation
la période préislamique
construction des poèmes
l'esthétique
El Hotaéa
The marginalization
The pre-Islamicperiod
construction of poems
aesthetics
El Hotaéa
Issue Date: 2019
Abstract: تبحث هذه الدراسة في فصلها الأول عن ظاهرة التهميش و عوامل ظهورها في العصر الجاهلي، في المجتمع عامة و الشعراء خاصة؛ لأنهم المرآة العاكسة لجميع صور الحياة في أي مجتمع، لذلك قدمت نماذج عن شعراء عانوا من التهميش و صوروا لنا ما تجرعوه من الذل و المهانة ليكون في آخر المطاف الحطيئة نموذجا تستند إليه لهذه الفئة. ويعتبر الفصل الثاني الفصل الأهم؛ لأنه يجيب عن الإشكالية المطروحة في بداية البحث، إذ يركز على إبراز تجليات التهميش في قصائد الحطيئة، ومدى تأثير هذا الأخير في جماليات بناء القصيدة من لغة و صور و موسيقى، لنخرج في نهاية البحث بجملة من النتائج منها: أن طبيعة تكوين المجتمع الجاهلي كانت سببا لظهور التهميش أولا، ثانيا: تطرق الحطيئة للحديث عن التهميش فتجلى في أغراض و مواضيع عدة منها الهجاء، و العتاب ....إلخ ، وفي الأخير وجدنا أن أثر التهميش في جماليات بناء القصيدة يكمن في تمازجها –الجماليات- مع موضوع التهميش الذي تطرق إليه الحطيئة في أشعاره.
This study examines in its first chapter the phenomenon of marginalization and its emergence factors in the pre- Islamic age , in society in general and in poets in particular, because they are the reflective mirror of all forms of life in any society. The study presented examples of poets who suffered from marginalization and portrayed us as humiliation the model is based on this study. The second chapter is the most important chapter in the work, because it answers the problem presented at the beginning of the research. It focuses on highlighting the manifestations of marginalization in the poems of the sin, and the extent of the marginalization effect in the aesthetics of constructing the poem from poetic language , graphic images and poetic music . The results in which are the nature of the formation of the pre-Islamic society was the reason for the emergence of marginalization first. Secondly ,addressed the talk of marginalization manifested in the purposes and topics , including spelling , and repentance…Etc . Finally, we found that the impact of marginalization in the aesthetics of the construction of the poem lies in this mixture Aesthetics with the subject of marginalization that touched him to the sin in his poem.
Cette étude examine dans son premier chapitre la marginalisation et ses facteurs d'émergence à l’époque préislamique, dans la société en général et chez les poètes en particulier, parce qu'ils sont le reflet de toutes les formes de la vie dans n’importe quelle société. Pour cette raison nous avons présenté des exemples de poètes qui ont été marginalisés et nous ont dépeints comme une humiliation. Donc humiliation est le modèle de cette étude. Le deuxième chapitre est le plus important de cette étude, car li répond à la problématique, en soulignant les manifestations de la marginalisation dans les poèmes d’Elhotae'a et l'ampleur de l'effet de marginalisation du poème à partir du langage poétique, d'images graphiques et de la musique. Enfin, la nature de la formation de la société préislamique était la raison de l'émergence de la marginalisation, d'abord, et ensuite nous avons abordé le discours sur la marginalisation manifesté dans les buts et les thèmes, y compris l'orthographe et le repentir ...Etc. La négligence de l’esthétique avec le sujet de la marginalisation qui l'a touché pour Elhotae'a dans ses poèmes.
Description: قسم اللغة و الأدب العربي تخصص: أدب عربي قديم
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/23245
Appears in Collections:Département de Langue Arabe - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
CHIBANI-Khaoula.pdf881,71 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.