Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/23369
Title: Masculine Representations of Patriarchy in Jane Austen's Northanger Abbey
Authors: Assia KADECHE
Solimane BOUKHALFA
Hana DJELLOU
Keywords: Gender roles
masculinity
patriarchy
construction
stereotype
Rôles de genre
Masculinité
Patriarcat
construction and stéréotype.
أدوار الجنسين
الذكورة
الأبوية
الصياغة
النمطية
Issue Date: 2019
Publisher: Université Kasdi Merbah Ouargla
Abstract: Gender roles studies have been always an interesting subject to understand the stereotypes and the roles of men and women in society. In contrast to women’s studies, masculinity studies are a relatively interdisciplinary scope of literary analysis that seeks to examine and to evaluate literature. It concerns the ways male privilege and power are constituted and represented in the literary works, in addition to the effect of such constructions on both men and women. The aim behind this study is to explore the eighteenth century women writers endeavour to construct masculinity during the mid eighteenth and the early nineteenth centuries. It highlights the purpose of masculinity studies to disclose the damaging impact of patriarchy on both through an examination of male characters. The present research is mainly descriptive and analytical. Accordingly, Jane Austen’s Northanger Abbey is selected to scrutinise the various masculine representations depicted in the work and to reshape the concept of patriarchy through these masculine representations portrayed by Jane Austen. The study implies that Austen's Northanger Abbey, instead of just teaching and guiding eighteenth century women readers how to reason and behave properly, it also reflects the power systems and politics of the British society.
Les études sur les rôles des hommes et des femmes ont toujours été un sujet intéressant pour comprendre les stéréotypes et les rôles des hommes et des femmes dans la société. Contrairement aux études sur les femmes, les études sur la masculinité sont un champ d’analyse littéraire relativement interdisciplinaire qui cherche à examiner et à évaluer la littérature. Il s’agit de la façon dont le privilège et le pouvoir des hommes sont constitués et représentés dans les œuvres littéraires, en plus de l’effet de telles constructions sur les hommes et les femmes. L’objectif de cette étude est d’explorer les femmes écrivains s’efforcent de construire la masculinité au milieu du XVIIIe et au début du XIXe siècle. Il met en évidence le but des études de masculinité pour révéler l’impact préjudiciable du patriarcat sur les deux à travers un examen des caractères masculins. La présente recherche est essentiellement descriptive et analytique. Par conséquent, Northanger Abbey de Jane Austen est choisie pour examiner les différentes représentations masculines représentées dans l’œuvre et pour remodeler le concept de patriarcat à travers ces représentations masculines dépeintes par Jane Austen. L’étude laisse entendre que Northanger Abbey d’Austen, au lieu de simplement enseigner et guider les lectrices du XVIIIe siècle à raisonner et à bien se comporter, reflète également les systèmes de pouvoir et la politique de la société britannique.
لقد اتضحت دراسات أدوار كل من الجنسين الذكر والأنثى موضوعًا مثيرًا للاهتمام اذ تتسم بفهم القوالب النمطية وأدوار الرجال والنساء في المجتمع. على عكس الدراسات النسائية، تعد دراسات الذكورة مجالًا متعدد التخصصات بالنسبة للتحليل الأدبي الذي يسعى إلى تحليل الأدب وتقييمه. اذ يتعلق بالطرق التي يتم بها تكوين تمييز الرجال وسلطتهم وتمثيلهم في الأعمال الأدبية، بالإضافة إلى تأثير هذه المفاهيم على كل من الرجال والنساء. الهدف من هذه الدراسة هو التعرف على الكاتبات اللواتي يعملن على بناء مفهوم الرجولة خلال منتصف القرن الثامن عشر وأوائل القرن التاسع عشر. ومن خلال هذه الدراسة نسلط الضوء على الغرض من دراسات الرجولة للكشف عن الأثر السلبي للأبوية على كليهما من خلال فحص الشخصيات الذكورية. يعتبر هذا البحث وصفي وتحليلي. وفقًا لذلك، تم اختيار رواية Northanger Abbeyللكاتبة جين أوستن لتدقيق التمثيلات الذكورية المختلفة الموضحة في العمل. بالإضافة إلى إعادة صياغة مفهوم الأبوية من خلال هذه المفاهيم الذكورية التي صورتها جين أوستن. تشير الدراسة بأن رواية أوستن لم تكن مجرد تعليمية وتوجية النساء في القرن الثامن عشر ،بل تعدت الى كيفية التفكير والتصرف بشكل صحيح ،كما تعكس أيضًا نظام السلطة والسياسة.
Description: Domain: Letters and Foreign Languages Field: English Language, Literature and Civilization Specialty: Literature and Civilization
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/23369
Appears in Collections:Département d'Anglais- Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
BOUKHALFA-DJELLOUL.pdf394,68 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.