Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/23440
Title: The Effect of Explicit Instruction on EFL Learners’ Appropriate Requests Production : the case of third year pupils at Ibn Hedjer El Asskalani Middle School, Ouargla.
Authors: Touria Drid
Fadila Silla
Kelthoum Nettari
Keywords: Explicit instruction
requests
pragmatic appropriateness.
Instruction explicite
produire
conveniance pragmatic .
الملائمة البرغماتية
التوجيه الصريح او المباشر
انتاج او بناء
Issue Date: 2019
Publisher: Université Kasdi Merbah Ouargla
Abstract: This study aims at investigating the way explicit instruction can motivate EFL learners‟ production of appropriate requests, an aspect which we hypothesized that receives a great deal of focus among researchers for a quite some time now. With the current research, we aim to contribute to this topic by investigating the different strategies followed during requests production to achieve pragmatic appropriateness. Through adopting a quasi- experimental research on two groups, data were collected by means of Discourse Completion Tasks (DCTs) in the form of tests which were distributed to 60 pupils. Participants in this study are distributed into: an experimental group and a control group who did not receive any instruction. The experimental group was exposed to an authentic input where it experienced more focused tasks before they entered practice phase. Both groups received a pre-test and a post-test, each of which included a written discourse completion task (WDCT) and a multiple-choice discourse completion task (MCDCT). They were given right before and after the intervention, but to a slight degree of difficulty. The findings show that the scores of the post-test are higher than the ones of the pre-test. Therefore, these results revealed the effectiveness of the use of explicit instruction in spite of the limited allocated time of the intervention. To make sure that those results did not occur by chance, a t-test was conducted using both types: paired and independent. The data gathered by comparing learners‟ scores through the latter confirm the suggested hypothesis which states that explicit instruction develops the learners‟ appropriate requests production.
Cette étude / recherche quasi-experimental vise à vérifier le taux d'influence et l'efficacité d'instruction directe et explicite sur la capacité des élèves de construire et produire une demande d'une manière convenable sur les élèves de la langue anglaise comme une langue étrangère (A. L. E). Cette expérimentation a été appliqué sur deux groupes des élève du C.E.M d'Ibn Hadjer El-Askkalani à Ouargla, chaque groupe se compose de 30 élèves dont un groupe a reçu un entrainement et une instruction explicite et l'autre group n'a pas reçu une explication / entrainement. Les résultats obtenus apparaissaient que les notes du premier groupe qui a reçu l'instruction explicite étaient beaucoup mieux dans le post test par rapport aux notes du pré-test, contrairement au deuxième groupe. On peut arriver à dire que le niveau des élèves pour produire une demande d'une manière conveniante est amélioré d'une façon remarquable après l'entrainement du premier groupe uniquement. Les résultats n'out pas apparu au hasard, en basant sur ça, on a affirmé l'hypothèse qui dit que l'instruction explicite est efficace dans l'amélioration du niveau des étudiants dans la production de la demande d'une façon conveniante et polie.
تهدف هذه الدراسة شبه التجريبية الى التحقق من مدى تاثير و فعالية التوجيه الصريح او المباشر( عكس الضمني) على قدرة التلاميذ لبناء و انتاج طلب محترم و لبق بالطريقة المناسبة اللبقة لتلاميذ اللغة الانجليزية كلغة اجنبية’ تم تطبيق هذه التجربة على مجموعتين من تلاميذ متوسطة ابن الحجر العسقلاني ورقلة تتكون كل مجموعة على 30 تلميذ حيث تلقت مجموعة تدريبا و شرحا بطريقة صريحة و مجموعة لم تتلقى اي شرح او تفسير. اظهرت النتائج المتحصل عليها ان علامات المجموعة الاولى التي تلقت التدريب كانت افضل بكثيرفي الاختبار النهائي مقارنة بعلامات الاختبار الاولي عكس المجموعة الثانية اوبعبارة اخرى يمكن القول ان مستوى التلاميذ لانتاج و بناء طلب بطريقة ملائمة و لبقة تحسن بشكل ملحوظ بعد التدريب في المجموعة الاولى فقط . هذه النتائج عكست فعالية الشرح بطريقة صريحة . كما اكد الاختبار الاحصائي ان هذه النتائج لم تظهر بالصدفة و بناءا على هذا تم التحقق من صحة الفرضية القائلة ان التوجيه الصريح( المباشر) فعال في تحسين مستوى الطلبة في انتاج و بناء طلب بطريقة ملائمة .
Description: Domain: Letters and Foreign Languages Field: English Language and Literature Specialty: Linguistics
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/23440
Appears in Collections:Département d'Anglais- Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Silla-Nettari.pdf433,52 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.