Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/23623
Title: واقع توظیف المعاییر في التقویم التحصیلي بالتعلیم الابتدائي The reality of criteria use in primary school summative evaluation
Other Titles: دراسة عینة من نتائج التلامیذ في مادتي اللغة العربیة والریاضیات A Study sample on results of pupils in the tests of Arabic and mathematics
Authors: بوسعدة قاسم
رحيم الحبيب
Keywords: criteria
performing evaluation
primary school
Issue Date: 29-Feb-2020
Series/Report no.: Volume 13, Numéro 1 2020;
Abstract: هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن واقع توظيف معلمي مرحلة التعليم الابتدائي للمعايير في التقويم التحصيلي في مادتي اللغة العربية والرياضيات، من خلال أخذ عينة عشوائية ضمت إجابات 60 تلميذا على أسئلة اختبارات التقويم التحصيلي خلال الفصل الثاني من الموسم الدراسي2016/2017، والتي تم تصحيحها خلال هذه الدراسة باعتماد معايير التقويم، حيث خضعت إجابات كل تلميذ لإعادة التصحيح ثلاث مرات، اختتمت بحساب الدرجة النهائية لكل تلميذ من خلال اعتماد المتوسط الحسابي للتصحيحات الثلاثة، أما المعالجة الإحصائية للبيانات فقد تم فيها مقارنة المتوسط الحسابي للتصحيحات الثلاثة مع درجات التقويم التحصيلي باستخدام الأساليب الإحصائية(المتوسط الحسابي والانحراف المعياري ومعامل الارتباط بيرسون)، والتي سمحت بالكشف عن وجود فروق بين المعلمين في عملية توظيف المعايير، بسبب تأثير عوامل الخبرة المهنية والخلفية العلمية للمعلم والتكوين الذي يتلقاه المعلم في مجال التقويم التربوي. Abstract : This study aimed at addressing an order to the reality to witch primary school use the criteria in the performing evaluation, by shedding light the corrected is to take random samples of the 60 students in the tests of Arabic and mathematics , which were corrected by the teachers during the second semester of 2016/2017. These samples are subjected to a second correction, the criteria adopted by the ministerial curricula and leaflets that are used. The comparison of the last results by the students in the framework of the correction adopted in this study with the results obtained during the summative tests that the application of statistical methods (mean, standard deviation, Parson correlation coefficient), revealed there were statistically significant differences, because influence of some factors ( experience, formation scientific and training in the field of educational evaluation
Description: Psychological& Educational Studies Review
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/23623
ISSN: 1112 - 9263
Appears in Collections:number 25 2020 vol 13 n 1

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
P01.pdf172,5 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.