Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/23631
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.date.accessioned | 2020-09-27T10:02:44Z | - |
dc.date.available | 2020-09-27T10:02:44Z | - |
dc.date.issued | 2020-02-29 | - |
dc.identifier.uri | http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/23631 | - |
dc.description | Psychological & Educational Studies Review | en_US |
dc.description.abstract | تهدف الدراسة الحالية إلى معرفة التدابير المقترحة من قبل أساتذة التعليم الابتدائي لرفع صعوبات تنفيذ محتويات مناهج الجيل الثاني؛ وذلك باستخدام المنهج الوصفي التحليلي؛ حيث تم تحليل محتوى استجابات عينة(90) من أساتذة التعليم الابتدائي على استبيان المشكلات التي تعوق تطبيق مناهج الجيل الثاني ؛ وقد أكدت الدراسة على أن مناهج الجيل الثاني بحاجة إلى التدابير مرتبة كما يلي تدابير إعادة النظر في تكوين المدرسين بنسبة (44.202%) ثم تدابير إعادة تكييف المنهاج مع مستوى التلاميذ (21.739%)؛ثم تدابير توفير الوسائل التعليمية (13.761%)؛ثم تدابير مراجعة محتويات مناهج الجيل الثاني(10.144%)؛ثم تدابير مراجعة الزمن المخصص لتنفيذ المنهاج(06.521%)؛وأخيرا تدابير مراجعة كثافة التلاميذ في القسم الواحد بنسبة (03.623%). الكلمات المفتاحية: تدابير- صعوبات –مناهج –جيل الثاني –تعميم النهائي Summary: The present study aimed to find out the measures proposed by the primary education teachers To raise difficulties to the implementation of the contents of the curricula of the second generation، Using the analytical descriptive approach ،Where the analysis of the content of the responses of the sample (90) of primary education teachers ،On the questionnaire of the problems impeding the implementation of the second-generation ، The study has confirmed that the curricula of second generation need to measures are arranged as follows: reconsider the composition of teachers by (44.202%)، And then re-adapt the curriculum with level of students (21.739%), Then provide educational means (13.761%),and then review the contents of the curricula of second generation(10.144%),and then review the time allocated for the implementation of the curriculum (06.521%), Finally, a review of the intensity of the pupils in one section by (03.623%) | en_US |
dc.language.iso | other | en_US |
dc.relation.ispartofseries | Volume 13, Numéro 1 2020; | - |
dc.subject | Measures | en_US |
dc.subject | Difficulties | en_US |
dc.subject | Curricula | en_US |
dc.subject | Second generation | en_US |
dc.subject | Final circular | en_US |
dc.title | التدابير المقترح اتخاذها قبل التعميم النهائي لمناهج الجيل الثاني من قبل أساتذة التعليم الابتدائي The measures undertaken before the final popularization of the second generation curriculum by primary education teachers | en_US |
dc.title.alternative | (دراسة ميدانية بولاية مستغانم منهاج اللغة العربية نموذجا A field study at mostaganem Arabic language curriculum as a model | en_US |
dc.type | Article | en_US |
Appears in Collections: | number 25 2020 vol 13 n 1 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.