Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/23666
Title: الالتزام التنظيمي لدى معلمات رياض الاطفال Organizational commitment of kindergarten teachers
Authors: بيداء الحيالي
Keywords: Kindergartens
Organizational Commitment
Issue Date: 29-Feb-2020
Series/Report no.: Volume 13, Numéro 1 2020;
Abstract: يهدف البحث الحالي الى التعرف على مفهوم الالتزام التنظيمي لدى معلمات رياض وفق متغيرات (سنوات الخدمة و الحالة الاجتماعية) ولتحقيق اهداف البحث اختارت الباحثة مجتمع البحث من معلمات الرياض الحكومية التابعة إلى المديرية العامة لتربية الرصافة الأولى في مدينة بغداد للعام الدراسي 2018 / 2019 . والبالغ عددهن (455) معلمة اذا اختيرت عينة التحليل الاحصائي (140 ) معلمة وعينة التطبيق النهائي (100) معلمة بصورة عشوائية , وبعد تطبيق المقياس على افراد العينة وجدت . ـ ان افراد العينة من معلمات رياض الاطفال يتمتعن بالالتزام التنظيمي ، اذ جاءت النتائج بمتوسط حسابي اعلى من المتوسط الفرضي للمقياس . ـ ان متغير سنوات الخدمة له دور في مفهوم الالتزام التنظيمي مع عينة معلمات رياض الاطفال ولصالح فئة عشر سنوات فأكثر. ـ ان متغير الحالة الاجتماعية له دور في مفهوم الالتزام التنظيمي مع عينة معلمات رياض الاطفال لصالح فئة المعلمات المتزوجات. The research aims to identify the concept of organizational commitment of the teachers of Riyadh according to the variables (years of service and social status) and to achieve the research objectives. The researcher chose the research community of the Riyadh Governmental Parameters affiliated to the General Directorate for the education of the first Rusafa in the city of Baghdad for the academic year 2018/2019. (455) teachers. If the sample of the statistical analysis was chosen (140), the parameter and the sample of the final application (100) were randomly assigned. The sample of kindergartens teachers enjoy the organizational commitment, as the results came at an average of higher than the average mean of the scale. The variable years of service have a role in the concept of organizational commitment with a sample of kindergarten teachers and for the benefit of ten years and more. The variable of the social situation has a role in the concept of the organizational commitment with the sample kindergarten teachers in favor of the class of married teachers.
Description: Psychological & Educational Studies Review
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/23666
ISSN: 1112 - 9263
Appears in Collections:number 25 2020 vol 13 n 1

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
P24.pdf244,29 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.