Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/23684
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorتجاني محمد العيد-
dc.contributor.authorبن خليفة أحمد-
dc.contributor.authorبالي مصعب-
dc.date.accessioned2020-10-04T11:09:45Z-
dc.date.available2020-10-04T11:09:45Z-
dc.date.issued2020-06-30-
dc.identifier.issn2392-5302-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/23684-
dc.descriptionAlgerian Review of Economic Development ( ARED )en_US
dc.description.abstractتهدف هذه الدراسة الى التعرف على مدى مساهمة ادارة المعرفة في الرفع من الميزة التنافسية في شركة سوف للدقيق من خلال وجهة نظر العاملين في الشركة لطبيعة العلاقة بين عمليات إدارة المعرفة والميزة التنافسية، ولتحقيق أهداف الدراسة استخدمنا إستبانة لجمع البيانات وقد وزعت على عينة بلغ عددها(40) عامل.واعتمدنا في تحليل البيانات على: التحليل الإحصائي الوصفي، الوسط الحسابي، الانحراف المعياري، معامل الانحدار البسيط ومعامل بارسون، إذ تم التوصل الى مجموعة من النتائج أبرزها:جود علاقة طردية بين ادارة المعرفة كمتغير مستقل ( توليد، نشر ، تطبيق) والمتغير التابع المتمثل في الميزة التنافسية من خلال أبعادها،This study aims to identify the extent to which knowledge management has contributed to increasing the competitive advantage in Souf Company through the perspective of the employees of the company to the nature of the relationship between the processes of knowledge management and competitive advantage. To achieve the objectives of the study we used a questionnaire to collect data, ). Were lied on the analysis of the data on descriptive statistical analysis, arithmetic mean, standard deviation, simple regression coefficient and Parson coefficient. A number of results were obtained. The existence of a direct relation ship between know ledge management as an independent variable (generation, dissemination, application) and the dependent variable of competitive advantage through its dimensions, and the study showed that there is a signifi cant weakness between the application of knowledge management and competitive advantage in the company will be accurate.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.relation.ispartofseriesvolume 7 n 1 2020;-
dc.subjectKnowledge generationen_US
dc.subjectcompetitive advantageen_US
dc.subjectKnowledge disseminationen_US
dc.subjectKnowledge applicationen_US
dc.subjectKnowledge managementen_US
dc.subjectKnowledge disseminationen_US
dc.titleالعمليات الجوهرية لإدارة المعرفة ودورها في تحسين الأفضلية التنافسية للمؤسسة الاقتصادية الجزائرية دارسة تحليلية Souf Semoule Entreprse-en_US
dc.typeArticleen_US
Appears in Collections:Number 12 June 2020 / V 7 N 1

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
070110.pdf323,16 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.