Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/23701
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorعجيلة حاج محمد-
dc.contributor.authorبن جروة حكيم-
dc.date.accessioned2020-10-05T09:31:39Z-
dc.date.available2020-10-05T09:31:39Z-
dc.date.issued2020-06-30-
dc.identifier.issn2392-5302-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/23701-
dc.descriptionAlgerian Review of Economic Development ( ARED )en_US
dc.description.abstractتعالج هذه الدراسة مدى مساهمة التسويق الداخلي في تعزيز الرضا الوظيفي للعاملين، في مؤسسة سونلغاز وحدة غرداية، حيث تم استخدام الاستبیان كأداة رئیسیة لجمع البیانات، وقد تم اختبار فرضیات الدراسة باستعمال الأساليب الإحصائية التي يوفرها برنامج الـ: SPSS (نسخة 22) ومن خلال هاته الدراسة تم التوصل إلى وجود أثر ذو دلالة إحصائية للتسویق الداخلي بأبعاده: التمكين، التدريب، التحفيز والاتصال الداخلي على الرضا الوظيفي، وكان أكثر الأبعاد تأثیرا هو بعد تدريب العاملين، يليه بعد التمكين ثم بعدي التحفيز والاتصال الداخلي بدرجة أقل، وقد خرجت الدراسة بجملة من التوصيات أبرزها الاهتمام بالتسويق الداخلي خاصة في جوانب التدريب والتمكين وذلك لرفع مستوى الرضا الوظيفي.This study deals with the extent to which internal marketing contributes to enhancing employee job satisfaction through a field study at the Sonelgaz unit and the Ghardaia unit, where the questionnaire was used as a main tool for collecting data. The study hypotheses were tested using the statistical methods provided by the SPSS program software (version 22). The study found a statistically significant effect of internal marketing in its dimensions: empowerment, training, motivation and internal communication on job satisfaction. The most influential dimension was after staff training; empowerment and then with less stimulation; motivation and internal communication, The study came out with a number of recommendations, most notably the interest in internal marketing, particularly in terms of training and empowerment, in order to raise the level of job satisfactionen_US
dc.language.isootheren_US
dc.relation.ispartofseriesvolume 7 n 1 2020;-
dc.subjectInternal Marketingen_US
dc.subjectJob Satisfactionen_US
dc.subjectInternal communicationen_US
dc.subjectEmpowermenten_US
dc.subjectTrainingen_US
dc.subjectMotivationen_US
dc.titleمساهمة التسويق الداخلي في تعزيز الرضا الوظيفي للعاملينen_US
dc.title.alternativeدراسة ميدانية في مؤسسة سونلغاز وحدة غردايةen_US
dc.typeArticleen_US
Appears in Collections:Number 12 June 2020 / V 7 N 1

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
070115.pdf282,25 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.