Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/23704
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorيوسف اسماء-
dc.contributor.authorتيشات سلوى-
dc.date.accessioned2020-10-05T09:40:58Z-
dc.date.available2020-10-05T09:40:58Z-
dc.date.issued2020-06-30-
dc.identifier.issn2392-5302-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/23704-
dc.descriptionAlgerian Review of Economic Development ( ARED )en_US
dc.description.abstractيهدف هذا المقال إلى دراسة واقع جودة الخدمات الصحية وتأثيرها على رضا المريض، بالاعتماد على أبعادها (الاعتمادية، الاستجابة، الملموسية، الضمان، والتعاطف)، وذلك من خلال دراسة ميدانية قامت بها الباحثة في مستشفى طب العيون صداقة الجزائر- كوبا (ورقلة)، وقد قام الباحثتان باختيار عينة مقدرة ب 45 مريض مقيم خلال الفترة الممتدة بين 25 أفريل و10 ماي 2019، كما تم الاعتماد على الاستبيان كأداة رئيسية لجمع المعلومات، ولتحليل النتائج تم الاستعانة ببرنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية (spss) نسخة 20. توصلت الدراسة إلى العديد من النتائج أهمها :هناك مستوى متوسط من جودة الخدمات الصحية ورضا المريض في مستشفى طب العيون صداقة الجزائر-كوبا (ورقلة)، توجد علاقة ذات دلالة بين جودة الخدمات الصحية ورضا المريض، لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية لرضا المريض تعزى للمتغيرات الشخصية (الجنس، السن، مستوى التعليم ) في مستشفى طب العيون صداقة الجزائر-كوبا (ورقلة). الكلمات المفتاحية : خدمات صحية، جودة الخدمات الصحية، رضا المريض. تصنيف JEL : P36، M 31، L89،I10 Abstract : This article aims to study the reality of health services quality and their impact on patient satisfaction, relying from its dimensions (reliability, responsiveness, tangibles, assurance, and empathy), through a field study conducted by the researcher in ophthalmology friendship Algeria-Cuba (Ouargla) hospital. researchers selecting a sample with 45 resident patients during the period between 25 April and 10 May 2019, where the researcher adopted the questionnaire as a tool to collect the information and the Statistical package for social sciences program (SPSS) version 20 to analyze the results. The study found many results, the most important of which are : There is an average level of health services quality and patient satisfaction in ophthalmology friendship Algeria-Cuba (Ouargla) hospital, There is a statistically significant relationship between the health services quality and patient satisfaction, There are no statistically significant differences in patient satisfaction attributed to personal variables (gender, age, education level) in ophthalmology friendship Algeria-Cuba (Ouargla) hospital.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.relation.ispartofseriesvolume 7 n 1 2020;-
dc.subjecthealth servicesen_US
dc.subjectpatient satisfactionen_US
dc.subjectquality of health servicesen_US
dc.titleواقع جودة الخدمات الصحية وتأثيرها على رضا المريض في المؤسسة الاستشفائية لطب العيون صداقة الجزائر كوبا ورقلةen_US
dc.title.alternativeThe Reality Of Health Services Quality And Their Impact On Patient Satisfaction In Ophthalmology Hospital Friendship Algeria-cuba (ouargla)en_US
dc.typeArticleen_US
Appears in Collections:Number 12 June 2020 / V 7 N 1

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
070116.pdf279,78 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.