Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/23785
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorابتسام بوراس Ibtissam Bouras-
dc.contributor.authorنسمة جرودNassima djerroud-
dc.date.accessioned2020-10-11T09:54:49Z-
dc.date.available2020-10-11T09:54:49Z-
dc.date.issued2020-06-15-
dc.identifier.issn1112 - 9263-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/23785-
dc.descriptionدراسات نفسية وتربويةen_US
dc.description.abstractهدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن ماهية التحليل العاملي بنوعيه الاستكشافي والتوكيدي و مدى تموقعه في الاختبارات النفسية والتربوية، باعتباره أحد أهم وأدق أدلة صدق الاختبارات النفسية والتربوية، وهو ما يبرر ضرورة استخدامه للتحقق من البنية العاملية للمقاييس النفسية، ولغرض تحقيق غايتنا من هذه الدراسة قمنا بالتطرق إلى مختلف المفاهيم المتعلقة بالتحليل العاملي كما تم عرض الفرق بين التحليل العاملي الاستكشافي والتوكيدي إضافة إلى أهميته في البحوث النفسية والتربوية وبعض النظريات المعتمدة على التحليل العاملي، وصولا إلى أهم شروط استخدام التحليل العاملي في الاختبارات النفسية . Abstract This study aims to reveal the sense of the factor analysis by either its exploratory and confirmatory side. And the extent of its location in psychological and educational exams . considering factor analysis as an important and precise index of psychological and educational measurement , and this is what justifies the need to use factorial analysis for check about the standardization of psychological measurements. So,for porpose achieving our goal of this study , we try to enter the defferent of the factor analysis , and we were displayed the difference between exploratory and confirmatory factor analysis , in addition its importance in psychological and educational research and some theories wich rely on factor analysis , arriving to essential conditions of using factor analysis in psychological examsen_US
dc.language.isootheren_US
dc.relation.ispartofseriesVolume 13, Numéro 2;-
dc.subjectFactor Analysisen_US
dc.subjectExploratory Factor Analysisen_US
dc.subjectConfirmatory Factor Analysisen_US
dc.subjectPsychological measurementen_US
dc.titleموضعة التحليل العاملي في الاختبارات النفسية والتربوية Positioning of factor analysis in psychological and educational testsen_US
dc.typeArticleen_US
Appears in Collections:number 26 2020 vol 13 n 2

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
P06.pdf336,13 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.