Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/23970
Title: القدرة التنبؤية للمناخ المدرسي (المفتوح- المغلق) في ظهور سلوك العنف في ضوء متغير النّوع الاجتماعي لدى تلاميذ مرحلة التعليم المتوسط The predictive ability of school climate (open-closed) in the emergence of violent behavior in the light of the gender variable among middle school pupils
Authors: سعيدة لونيس Saida Lounis
Keywords: School climate
open closed
violent behavior
Gender variable
Issue Date: 30-Jun-2020
Abstract: استهدفت الدراسة الحالية الكشف عن القدرة التنبؤية لطبيعة المناخ المدرسي ببعديه المفتوح والمغلق في ظهور سلوك العنف في ضوء متغير النّوع الاجتماعي لدى تلاميذ مرحلة التعليم المتوسط. ولتحقيق أهداف الدراسة تمّ تطبيق مقياسين أحدهما متعلّق بالمناخ المدرسي والآخر بسلوك العنف، على عينة بلغ حجمها 121 تلميذا، تمّ اختيارهم بطريقة عشوائية. وبعد المعالجة الإحصائية للبيانات، أسفرت النتائج على وجود علاقة ارتباطية موجبة ودالة إحصائيا بين المناخ المدرسي المغلق وسلوك العنف، في حين لا توجد علاقة دالة إحصائيا بين المناخ المدرسي المفتوح وسلوك العنف. كما توصلت النتائج أيضا إلى إمكانية التنبؤ بسلوك العنف من خلال المناخ المدرسي المغلق، بينما لم يساهم كل من متغيري المناخ المدرسي المفتوح والنّوع الاجتماعي في التنبؤ بهذا السلوك لدى أفراد عينة الدراسةThe current study aimed at detecting the predictive capacity of the school climate in its open and closed dimensions in the emergence of violent behavior in the light of the gender variable of pupils in the middle education. To achieve the objectives of the study, two measurements, one on the school climate and the other with the violent behavior, were applied to a sample of 121 pupils selected on a random sampling method. After statistical processing of the data, the results showed that there is the positive correlation and a statistically significant between the closed school climate and the violent behavior, while there is no statistically significant correlation between the open school climate and the violent behavior. The results also reached the predictability of the violent behavior through the closed school climate, while both the open school climate and gender variables did not contribute to the prediction of such behavior among the members of the study sample
Description: دراسات نفسية وتربوية
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/23970
ISSN: 1112 - 9263
Appears in Collections:number 27 2020 vol 13 n 3

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
P12.pdf226,4 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.