Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/23982
Title: أثر استخدام الألعاب التعليمية على تحصيل طلبة الصف الثالث الابتدائي لمفردات اللغة الانجليزية في محافظة الخليل The affect of Using Educational Games on English Vocabulary Achievement for Third Grade Students in Hebron Governorate
Authors: منال أبو منشار Manal Majed Abu Minshar
Keywords: الالعاب التعليمية
مفردات اللغة الإنجليزية
تحصيل الطلاب
Issue Date: 30-Jun-2020
Series/Report no.: Volume 13, Numéro 3 2020;
Abstract: الغرض من هذه الدراسة معرفة اثر التدريس باستخدام الالعاب على تحصيل تلاميذ الصف الثالث الابتدائي لمفردات اللغة الإنجليزية في مدينة الخليل .العينة تضم(120)طالبة من الصف الثالث الاساسي في اربع شعب دراسية. المجموعة التجريبية وعددها (60)والضابطة و عددها (60)طالبة .تم تدريس المفردات الموجودة في الكتاب المدرسي للمجموعة التجريبية باستخدام الالعاب التربوية ,اما المجموعة الضابطة فقد درست بالاسلوب التقليدي . وبعد انتهاء مدة التدريس للمفردات اجري الاختبار التحصيلي على المجموعة التجريبية والضابطة,ولتحليل البيانات واستخراج النتائج تم استخدام اسلوب تحليل التغاير ((ANCOVAللمقارنة بين المتوسطات الحسابية البعدية لعلامات طالبات المجموعة التجريبية وعلامات طالبات المجموعة الضابطة. .وبعد استبعاد تأثير العلامات القبلية كشفت النتائج وجود فرق ذي دلالة احصائية عند مستوى الدلالة0.05= α)) بين المجموعة التجريبية والضابطة يعزى الى طريقة التدريس لصالح المجموعة التجريبية . توصلت الباحثة إلى عدة توصيات منها: ابتكار العاب متنوعة تناسب المرحلة العمرية لتعليم المفردات ,بناء برامج تدريبية للمعلمين في مجال الالعاب التعليمية , تضمين الكتب المدرسية نماذج من الالعاب التعليمية. Abstract This study aimed to find out the effect of using educational games on English vocabulary achievement for third grade students in Hebron. It was conducted on a sample of (120) students. Students were divided into two groups: an experimental group( 60) students and (60)for control group. The experimental group was taught the vocabulary using games. The control group was taught the vocabulary using a traditional teaching. The post - test was conducted on the experimental and control group to measure the effect of using games . The study showed a statistically significant difference at the level of significance (0.05 = α) between the experimental group and the control group in favor of the experimental group. The researcher reached several recommendations, including: Promoting the use of games to teach English vocabulary, inventing different games for teaching vocabulary , building training programs for teachers in the field of educational games
Description: دراسات نفسية وتربوية
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/23982
ISSN: 1112 - 9263
Appears in Collections:number 27 2020 vol 13 n 3

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
P20.pdf144,72 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.