Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/23984
Title: داء السكري (النوع الأول) وأثره على تقدير الذات والتحصيل الدراسي ) Diabetes (type 1) and its effect on self-esteem and academic achievement Clinical study in three cases of diabetes students (type I)
Other Titles: - دراسة عيادية لدى ثلاث حالات متمدرسين مصابين بداء السكري (النوع الأول) أعمارهم تتراوح (من 17 إلى 18 سنة
Authors: بوريشة جميلة BOURICHA Djamila
Keywords: داء السكري (النوع الأول)
تقدير الذات
التحصيل الدراسي
Issue Date: 30-Jun-2020
Series/Report no.: Volume 13, Numéro 3 2020;
Abstract: هدفت الدراسة إلى معرفة داء السكري (النوع الأول) وأثره على تقدير الذات والتحصيل الدراسي، وللوصول إلى هذا الهدف استخدمنا المنهج العيادي، وذلك على عينة قوامها ثلاث حالات ممن يعانون مرض السكري (النوع الأول) الخاضع للأنسولين. ولجمع البيانات قمنا باستخدام (دراسة الحالة، المقابلة العيادية والملاحظة العلمية)، بالإضافة إلى مقياس تقدير الذات لـ (كوبر سميث)، والاعتماد على النتائج المدرسية الخاصة بالفصل الدراسي الثاني للعام 2017/2018. وأسفرت نتائج الدراسة إلى أن الحالات (عينة بحثنا) المصابة بمرض السكري (النوع الأول) يؤثر سلبا على نموهم النفسي، الانفعالي، السلوكي والمعرفي، كما يؤثر على بنية تقدير الذات لديهم، مما ينعكس بالسلب على مسارهم الدراسي وتحصيلهم الأدائي والمعرفيThe study aimed to know diabetes (type I) and its impact on self-esteem and academic achievement, to reach this goal we used the clinical approach, On a sample of three cases suffering from diabetes (type I) subject to insulin. To collect the data we used (case study, clinical interview and scientific observation), in addition to Cooper Smith's self-assessment measure (Test), and relying on school results for the second semester of 2017/2018. The results of the study that the cases (our research sample) with diabetes (type I) negatively affect their psychological development, emotional, behavioral and cognitive, As well as affect the structure of self-esteem they have, which reflected negatively on their academic and their performance and cognitive achievement within and outside the classroom.
Description: دراسات نفسية وتربوية
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/23984
ISSN: 1112 - 9263
Appears in Collections:number 27 2020 vol 13 n 3

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
P21.pdf226,32 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.