Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/24063
Title: مفهوم القارئ في المدرسة الألمانية آيزر أنموذجا
Authors: عطاالله عبد الباقي
Keywords: وولف غانغ آيزر
قارئة
هانز روبرت ياوس
قراءة
فينومينولوجيا
Issue Date: 30-Sep-2020
Series/Report no.: Volume 7, Numéro 1 2020;
Abstract: يعد القارئ ركيزة أساسية في الدراسات النقدية المعاصرة، المنضوية تحت ما يعرف اليوم باتجاهات ما بعد البنيوية، باعتباره العنصر الفاعل في العملية الإبداعية، حيث لا يمكن فصله عنها، وذلك راجع لتعالقه مع النص الأدبي، فمن خلال تفاعله مع النصوص تتكشف المعاني الكامنة داخل المساحة النصية، فمن دون القارئ يصبح النص شكلا جامدا لا حياة فيه، ولم يعد النص هو الذي يمارس السلطة على القارئ وإنما يقوم القارئ هو الآخر بممارسة سلطة على النص حتى يستطيع أن يلج إلى عالمه ويشارك في تكملة ما هو غائب في النص. Abstract: The reader is an essential pillar in critical studies, which fall under what is today known as post structuralism, as it is the active component in the creative process in which it cannot be separated from it due to its relationship with the literary text. Through its interaction with texts, the meanings underlying the textual space are revealed. Without the reader, the text becomes a static form that has no life in it. In addition, the text is no longer the one that exercises authority over the reader, but the reader also exercises authority over the text so that he can enter its world and participate in completing what is absent in the text
Description: مقاليد
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/24063
ISSN: 2253-0029
Appears in Collections:Vol 7, N 1 2020

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
9.pdf487,81 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Admin Tools