Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/24169
Title: محددات تنمية المشاريع الابتكارية التكنولوجية العالية في الجامعة -د راسة عينة من الجامعات الجزائرية-
Authors: إبراهيم بختي
طيبي, رتيبة
Keywords: سياسات التعليم العالي
بحث علمي
تكوين جامعي
مشاريع ابتكارية تكنولوجية عالية
جامعة جزائرية
higher education policies
scientific research
university formation
high-tech innovative projects
Algerian University
Issue Date: 2020
Publisher: Université Kasdi Merbah Ouargla
Abstract: يتمحور الهدف الأساسي لهذه الاطروحة حول معرفة مساهمة المحددات الجامعية في تنمية وإنشاء مشاريع ابتكارية ذات تكنولوجيا عالية، وتم ذلك من خلال التعرف على أهم المحددات الجامعية، من سياسات للتعليم العالي والبحث العلمي والتكوين الجامعي، وتبيان دورهم في تنمية وإنشاء المشاريع الابتكارية ذات التكنولوجيا العالية من خلال القيام بدراسة ميدانية، حيث قامت الباحثة بتصميم استبيان طبِّق على عينة من الجامعات الجزائرية. وبعد التحليل الاحصائي للبيانات الأولية المجمّعة من خلال هذا الاستبيان باستعمال أدوات واختبارات لعينة واحدة وكذا لعينتين "t" إحصائية مثل معامل الارتباط، معامل ألفا كرونباخ، اختبار التباين المتعدد ا وختبار ،SPSS مستقلتين، بالإضافة إلى تحليل التباين أحادي الطرف واختبار المقارنة المتعددة، بالإستعانة ببرنامج 22 توصلت الباحثة إلى أن المحددات الجامعية تساهم من خلالها الجامعة الجزائرية في تنمية وإنشاء مشاريع ابتكارية ذات تكنولوجيا عالية، حيث أن اكثر المحددات تأثيرا هو البحث العلمي، بينما اقل المحددات تأثيرا هو سياسات التعليم العالي. وفي الأخير توصلت الباحثة إلى النتيجة النهائية وهي وجود تأثير ذو دلالة إحصائية للمحددات الجاميعية في تنمية وإنشاء مشاريع ابتكارية ذات تكنولوجيا عالية بالجامعة الجزائرية.
The primary objective of this thesis is to identify the contribution of university determinants in the development and establishment of innovative high-tech projects. This was done by identifying the most important university determinants, higher education policies, scientific research and university training, and demonstrating their role in the development and establishment of innovative high-tech projects by conducting a field study using a questionnaire method on a sample of Algerian universities. We analyse the collected data from the distributed questionnaire using statistical tools and tests such as correlation coefficient, Cronbach’s Alpha, multivariate test and t-test for one sample as well as two independent samples, as well as analysis of single-party variance and multiple comparison test using SPSS 22. The study concluded that the Algerian university through the studied determinants contributes to the development and establishment of innovative projects with high technology. The most influential determinants are scientific research, while the most limiting determinants are the policies of higher education. Finally, the study found a statistically significant impact on university determinants in the development and establishment of innovative projects with high-tech in the Algerian university.
Description: تسويق استراتيجي وابتكار
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/24169
Appears in Collections:Département des sciences commerciales - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TAIBI_Ratiba.pdf2,32 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.