Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/24172
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorشريفة رفاع-
dc.contributor.authorطـه مداني, طـويهر-
dc.date.accessioned2020-11-08T14:14:17Z-
dc.date.available2020-11-08T14:14:17Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/24172-
dc.descriptionادارة وتسيير الموارد البشريةen_US
dc.description.abstractتهدف هذه الدراسة الى التعرف على دور تمكين العاملين في تبني مقومات المنظمة المتعلمة لدى المؤسسات الاقتصادية الجزائرية عموما ومؤسسة اتصالات الجزائر على وجه الخصوص، حيث تم الاعتماد في سبيل تحقيق أهداف هذه الدراسة على المنهج الوصفي، وذلك من خلال إعداد وتطوير استبانة تم توزيعها على عينة من العاملين بلغ قوامها 167 مفردة ينتمون الى مختلف المستويات التنظيمية وينشطون على مستوى فروع المؤسسة بكل من ولاية ورقلة، الأغواط، وغرداية، وتم الاعتماد في تحليل البيانات المحصل عليها على البرنامج الاحصائي (spss)، هذا وتوصلت الدراسة الى مجموعة من النتائج أهمها وجود أثر ذو دلالة إحصائية لأبعاد التمكين النفسي والهيكلي مجتمعة في تبني مقومات المنظمة المتعلمة لدى المؤسسة محل الدراسة، إضافة لعدم وجود فروقات معنوية في إدراك أفراد العينة لواقع التمكين الاداري، ومستوى مقومات المنظمة المتعلمة، تعزى للمتغيرات الشخصية والوظيفية باستثناء متغير سنوات الخدمة (الخبرة)، وخلصت الدراسة لتقديم مجموعة من التوصيات والمقترحات والتي من شأنها ترسيخ التمكين وتعزيز مفهوم المنظمة المتعلمة كضرورة تعزيز الجوانب النفسية والمعنوية للعاملين عبر إتاحة وتنظيم فرص الترقية والتدريب أمام الجميع.en_US
dc.description.abstractThis study aimed to identify the role of employee empowerment in adopting the elements of the learning organization in the Algerian economic organization in general and “Algeria Telecom” in particular, In order to achieve the objectives of this study on the descriptive approach, Through the preparation and development of a questionnaire distributed to a sample of 167 employees belonging to different organizational levels and active at the branches of the institution in each region Ouargla, Laghouat, Ghardaia, The analysis of data obtained on the statistical program has been adopted, The study reached a number of results, the most important of which is the existence of a statistically significant effect on the dimensions of psychological and structural empowerment combined in adopting the components of the learning organization at the institution in question, In addition to the absence of significant differences in the perception of the members of the sample of the reality of empowerment and the level of the components of the learning organization due to personal and functional variables except variable years of service (experience), the study concluded with a set of recommendations, including: The need to strengthen the psychological and moral aspects of the workers by providing opportunities for promotion and training for all, and work to modify the organizational structures and make more modern adoption of the components of learning organizations.-
dc.language.isootheren_US
dc.publisherUniversité Kasdi Merbah Ouarglaen_US
dc.subjectتمكين اداريen_US
dc.subjectتمكين نفسيen_US
dc.subjectتمكين هيكليen_US
dc.subjectتعلم تنظيميen_US
dc.subjectمنظمة متعلمةen_US
dc.subjectEmpowermenten_US
dc.subjectPsychological empowermenten_US
dc.subjectStructural empowermenten_US
dc.subjectLearningen_US
dc.subjectLearning organizationen_US
dc.titleدور تمكين العاملين في تبني مقومات المنظمة المتعلمة -دراسة حالة "بعض فروع مؤسسة اتصالات الجزائر"-en_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département des sciences de gestion - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TOUIHAR_TAHA_MADANI.pdf2,31 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.