Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/24181
Title: فاعلية برنامج تدريبي يستند على تقنيات العلاج بالتقبل والإلتزام لرفع القدرة على المجابهة الإيجابية لدى أمهات الأطفال المعاقين - دراسة ميدانية بالمركز النفسي البيداغوجي للإعاقة الذهنية رقم (2) بورقلة -
Authors: وردة بلحسيني
سعاد, بوسعيد
Keywords: البرنامج التدريبي المستند على تقنيات العلاج بالتقبل والإلتزام
المجابهة الإيجابية
أمهات الأطفال المعاقين
A training program based on Acceptance and commitment therapy techniques
Positive coping
Mothers of disabled children
Issue Date: 2020
Publisher: جامعة قاصــــــــــــــدي مرباح ــ ورقلة
Abstract: تهدف الدراسة الحالية إلى فحص فاعلية البرنامج التدريبي المستند على تقنيات العلاج بالتقبل والإلتزام المعد في هذه الدراسة لرفع المجابهة الإيجابية لدى أمهات الأطفال المعاقين . ومنه تم طرح التساؤلات التالية : 1- هل توجد فروق بين متوسطي درجات أفراد المجموعة التجريبية وأفراد المجموعة الضابطة في القياس البعدي على مقياس المجابهة الايجابية ؟ 2- هل توجد فروق بين متوسطي درجات أفراد المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي على مقياس المجابهة الايجابية ؟ 3- هل توجد فروق بين متوسطي درجات أفراد المجموعة التجريبية في القياسين البعدي و التتبعي على مقياس المجابهة الايجابية ؟ 4- هل يوجد أثر للبرنامج التدريبي بالتفاعل مع المستوى التعليمي والسن على أداء أفراد المجموعة التجريبية على مقياس المجابهة الإيجابية ؟ للإجابة على هذه التساؤلات تم صياغة مجموعة من الفرضيات فرضيات كإجابة مؤقتة، ولإختبارها تم الإعتماد على المنهج التجريبي وذلك وفق تصميم المجموعة الضابطة والمجموعة التجريبية حسب تخصيص عشوائي للأفراد وإختبارين قبلي وبعدي، تكونت عينة الدراسة في صورتها النهائية من (34) أما من أمهات الأطفال المعاقين، تم توزيعهن بالطريقة العشوائية البسيطة على مجموعتين : مجموعة تجريبية عددها (17) ومجموعة ضابطة عددها (17) أما ، وقبل تطبيق البرنامج التدريبي تم التأكد من تجانس المجموعتين، و قد تم إستخدام مقياس المجابهة الإيجابية لـ : (Greenglass et Schwarzeze ) المعد سنة ،(1999) ترجمة الأعسر وآخرون ( 2013) بعد التحقق من خصائصه السيكومترية، وبعدها تم تطبيق البرنامج التدريبي على المجموعة التجريبية خلال (13) جلسة ، مدة كل جلسة (90) دقيقة ، إمتدت عبر (7) أسابيع بواقع جلستين في الأسبوع، وقد تضمن الجلسات التقنيات العلاجية الموصوفة في البرنامج.ولمعالجة البيانات إحصائيا: تم إستخدام البرنامج الإحصائي SPSS 22)). وتوصلت الدراسة إلى النتائج التالية : -توجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات أفراد المجموعة التجريبية وأفراد المجموعة الضابطة في القياس البعدي على مقياس المجابهة الايجابية لصالح المجموعة التجريبية . -توجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات أفراد المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي على مقياس المجابهة الايجابية لصالح التطبيق البعدي. - لا توجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات أفراد المجموعة التجريبية في القياسين البعدي والتتبعي على مقياس المجابهة الايجابية . - يوجد أثر للبرنامج التدريبي بالتفاعل مع المستوى التعليمي والسن على أداء أفراد المجموعة التجريبية على مقياس المجابهة الإيجابية . وفي الأخير تم تفسير ومناقشة النتائج من خلال الدراسات السابقة والإطار النظري للدراسة .
The present study aims to examine the effectiveness of the training program based on the techniques of acceptance and commitment therapy prepared in this study to raise the positive coping in a sample of mothers of children with disabilities. 1. Are there differences between the mean scores of the experimental group and members of the control group in post-measurement onthe positive coping scale? 2. Are there differences between the average scores of the experimental group members in the tribal and remote measures on thepositivecoping scale ? 3. Are there differences between the average scores of the experimental group and the control group in the sequential measurement on the positive-coping scale ? 4. Is there an impact of the training program in interaction with the educational level and age on the performance of the members of the experimental group on the scale of positive coping ? In order to answer these questions، the hypotheses were formulated as a temporary answer and test was based on the experimental method according to the design of the control group and the experimental group according to the random allocation of individuals and the previous and previous tests. The sample of the program was in its final form (34) (17) and the control group (17) of the mothers of children with disabilities. Before the application of the training program، the homogeneity of the two groups was confirmed. To collectthe data، the positive copingscale was used for: (Greenglass et Schwarzeze، 1999) Thrill (13) sessions per 90-minute session (7 weeks)، two sessions per week. The sessions included the prescribed therapeutic techniques In the program، the statistical mean was used: the standard mean - the standard deviation - the T test to indicate the differences between the two independent groups - the T test to indicate the differences between the two related groups، Tow Way Anova ، Eta square coefficient and Cohen equation "d" to measure the magnitude of the effect، the statistical analysis was carried out using the statistical program SPSS 22). The study found the following results: - There are statistically significant differences between the average scores of the experimental group members in the tribal andremote measurements on the scale of the positive copingin favor of the post application. - There were statistically significant differencess between the average scores of the experimental group and the members of the control group in the post-measurement on the positive coping scale in favor of the experimental group. - There were no a statistically significant differences between the average scores of the experimental group members in the post-measurement and follow-up measures on the positive coping scale in favor of sequential measurement. - There is impact of the training program in interaction with the educational level and age on the performance of the experimental group members on the positive coping scale. Finally, the results were explained and discussed within the limits of the study and its theoretical framework.
Description: التربية الخاصة والتعليم المكيف
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/24181
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
BOUSAID_Souad.pdf1,84 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.