Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/24327
Title: التناص في رواية ظل الحجرة لسمير الفيل
Authors: حمزة قريرة
أحلام زيتوني
نور الهدى رحماني
Keywords: التناص
أداة إجرائية
ظاهرة نقدية
المصطلح
الحديث
الرواية
الدراسات الغربية
ظل الحجرة
سمير الفيل
Intertextualité
Unoutilprocédural
Un phénomène critique
Le terme
Hadith
Roman
Étudesoccidentales
L'Ombre de la salle
Samir El Fil.
Intertextuality
A Procedural Tool
A Critical Phenomenon
The Term
Hadith
Novel
Western Studies
Shadow of the Room
Samir El Fil
Issue Date: 2020
Publisher: Université Kasdi Merbah Ouargla
Series/Report no.: 2020;
Abstract: يحاول هذا البحث أن يقف على مصطلح التناص بوصفه أداة إجرائية تسمح لنا بالولوج في خبايا النص المحضورة، فشاسعة هذا المصطلح جعلت مفاهيمه تتوالد وتتعدد وفق انشغالات النقاد وانتماءاتهم الإيديولوجية والجمالية، وينطلق من فكرة نسبة النصوص إلى أصحابها وتبحث في صوره وأنواعه {التناص مع الشعر ـ التناص الديني و الأدبي } والكشف عن آلياته وما تجلى من جماليات يمكن إحالتها إلى نصوص سابقة، هذا مادفعنا إلى البحث حول هذا المصطلح وكيف كان حضوره بين نقدنا العربي حديثاً وفضل الدراسات الغربية وجهودهم العلمية. لهذا إقترحنا عنوان مناسب لهذه الدراسة وهو: التناص في رواية ظل الحجرة لسمير الفيل، التي إشتملت على مقدمة وتمهيد وفصلين وخاتمة.
Cetterecherchetente de s'appuyersur le termed'intertextualitécommeunoutilprocédural qui nous permetd'entrerdans les secrets interdits du texte. L’époque de ceterme a fait proliférer et se multiplier ses concepts selon les préoccupations des critiques et leurs affiliations idéologiques et esthétiques. Ildécoule de l'idéed'attribution des textes à leurspropriétaires et examine sesformes et types (intertextualité avec poésie - intertextualitéreligieuse et littéraire) et la divulgation de sesmécanismes et de l'esthétique qui étaitévidentepeutêtrerenvoyée aux textesprécédents. C'estce qui nous a poussé à recherchersurceterme et comment saprésence se situait entre nosrécentes critiques arabes et la préférence pour les étudesoccidentales et leurs efforts scientifiques. C'estpourquoi nous avonsproposéuntitreapproprié pour cetteétude, à savoir: Intertextualitédans le roman Shadow of the Chamber de Samir El Fil, qui comprenaitune introduction, une introduction, deuxchapitres et une conclusion.
This research tries to stand on the term intertextuality as a procedural tool that allows us to enter into the forbidden secrets of the text. The time of this term has made its concepts proliferate and multiply according to the critics ’preoccupations and their ideological and aesthetic affiliations. It stems from the idea of attribution of texts to their owners and examines its forms and types (intertextuality with poetry – intertextuality the religious and literary ones) and the disclosure of its mechanisms and the aesthetics that were evident can be referred to previous texts. This is what prompted us to research about this term and how its presence was between our recent Arab criticism and the preference for western studies and their scientific efforts. That is why we proposed an appropriate title for this study, which is: Intertextuality in Samir El Fil's novel Shadow of the Chamber, which included an introduction, an introduction, two chapters, and a conclusion.
Description: تخصص : أدب حديث و معاصر قسـم اللغة و الأدب العربي
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/24327
Appears in Collections:Département de Langue Arabe - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Zitouni-Rahemani.pdf600,31 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.