Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/24350
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | سعیدة عطار, saida attar | - |
dc.contributor.author | حنان جبور, hanane djebbour | - |
dc.date.accessioned | 2020-11-15T11:32:14Z | - |
dc.date.available | 2020-11-15T11:32:14Z | - |
dc.date.issued | 2020-10-31 | - |
dc.identifier.issn | 1112- 9263 | - |
dc.identifier.uri | http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/24350 | - |
dc.description | Psychological & Educational Studies Review | en_US |
dc.description.abstract | This study aims to identify the effectiveness of an educational program using the mental map for the development of the performance of working memory in dyslexia. The following tools have been used as a jiggle scale for the diagnosis of dyslexia, Ayed Salama descriptor scale for measuring working memory performance , As well as the design of a learning program based on the use of mental maps and the results showed that there are statistically significant differences between the average scores of students in the study sample in the measurement of tribal and post-working memory activity In favor of measurement after the implementation of the mental map program تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على مدى فاعلیة برنامج تعلیمي باستخدام الخریطة الذهنیة من أجل تنمیة أداء الذاكرة العاملة عند فئة خاصة وهي فئة المعسرین قرائیا؛ واعتمدت الدراسة على المنهج شبه التجریبي حیث استخدمت الأدوات التالیة: مقیاس جلجل لتشخیص العسر القرائي ،مقیاس واصف عاید سلامة لقیاس أداء الذاكرة العاملة؛ الى جانب تصمیم برنامج تعلمي قائم على استخدام الخرائط الذهنیة. وقد أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة احصائیة بین متوسطات درجات التلامیذ عینة الدراسة في القیاس القبلي والبعدي لمستوى نشاط الذاكرة العاملة وذلك لصالح القیاس البعدي؛ مما أظهر فاعلیة البرنامج المصمّم على خلفیة نظریة بوزان القائم على توظیف الخریطة الذهنیة في تعلیم المعسرین قرائیا في الرفع من نشاط الذاكرة العاملة لدیهم وتحسین القراءة | en_US |
dc.language.iso | other | en_US |
dc.relation.ispartofseries | Volume 3, Numéro 4 2020; | - |
dc.subject | mental map | en_US |
dc.subject | working memory | en_US |
dc.subject | dyslexia | en_US |
dc.title | أثر برنامج تعلمي باستخدام الخريطة الذهنية في تنمية نشاط الذاكرة العاملة لدى المعسر قرائيا Effect ofLearning program using mental map in developing memoryactivityworking in dyslexia | en_US |
dc.type | Article | en_US |
Appears in Collections: | number 28 2020 vol 13 n 4 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.