Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/24360
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorعائشة بوصبع, Aicha Bousbaa-
dc.contributor.authorمعروف لمنور, Maarouf Lemnouar-
dc.date.accessioned2020-11-16T08:38:57Z-
dc.date.available2020-11-16T08:38:57Z-
dc.date.issued2020-10-31-
dc.identifier.issn1112- 9263-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/24360-
dc.descriptionPsychological & Educational Studiesen_US
dc.description.abstractدفت الدراسة الحالية إلى التعريف بالمراحل الأساسية لتشخيص المهارات القرائية للتلاميذ المعسورين قرائيا ، وقد قدر أفراد العينة بـ 119 تلميذ وتلميذة متمدرسين في السنة الرابعة ابتدائي بمدرسة عيسى بسكر ببوسعادة موزعين على 04أقسام دراسية . و لهذا الغرض تم تطبيق اختبار رسم الشخص لقياس الذكاء ، واختبار صعوبات القراءة لفتحي الزيات ، واختبار غير رسمي من اعداد الباحثة يقيس مهارتي تعرف الكلمة والفهم . ومن بين أهم النتائج أن عدد التلاميذ المعسورين قرائيا الذين تم تحديدهم بعد تطبيق الاختبارات السابقة بلغ 18 تلميذ وتلميذة بنسبة قوامها 15.12% . وتم تحديد أشكال الصعوبات القرائية حتى يتسن لنا تقديم المساعدة التربوية المناسبة . الكلمات المفتاح : المهارات القرائية ؛ التشخيص ؛ عسر القراءة. Abstract The current study aims at defining the main steps of evaluating reading competencies in the pupils who suffer from reading difficulties. For this reason, a descriptive approach was adapted and a sample of 119 learners was chosen. They are 4th year pupils divided into four classes at "Bisker Aissa" primary school in Bousaada. To fulfill this research many tests were applied: test of “drawing the person” in order to measure the intelligence, ” reading difficulties” test for Fathi Al-zayet. The third one (non official test) was prepared by the researcher, its purpose is to measure word’s recognition and comprehension. Among the most important results of this study, a number of 18 pupils ( ie 15,12%) showed a kind of reading difficulty (dyslexia). In addition to that, it allowed us to determine the different levels of reading difficulties, as a result it gave us the opportunity to help each case with the appropriate pedagogical treatmenten_US
dc.language.isootheren_US
dc.relation.ispartofseriesVolume 3, Numéro 4 2020;-
dc.subjectReading competenciesen_US
dc.subjectDyslexiaen_US
dc.subjectDiagnosisen_US
dc.titleDiagnostic critera for dyslexicpupils in primaryschool stage تشخيص المهارات القرائية للمعسورين قرائياen_US
dc.typeArticleen_US
Appears in Collections:number 28 2020 vol 13 n 4

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
17.pdf165,75 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.