Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/24360
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | عائشة بوصبع, Aicha Bousbaa | - |
dc.contributor.author | معروف لمنور, Maarouf Lemnouar | - |
dc.date.accessioned | 2020-11-16T08:38:57Z | - |
dc.date.available | 2020-11-16T08:38:57Z | - |
dc.date.issued | 2020-10-31 | - |
dc.identifier.issn | 1112- 9263 | - |
dc.identifier.uri | http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/24360 | - |
dc.description | Psychological & Educational Studies | en_US |
dc.description.abstract | دفت الدراسة الحالية إلى التعريف بالمراحل الأساسية لتشخيص المهارات القرائية للتلاميذ المعسورين قرائيا ، وقد قدر أفراد العينة بـ 119 تلميذ وتلميذة متمدرسين في السنة الرابعة ابتدائي بمدرسة عيسى بسكر ببوسعادة موزعين على 04أقسام دراسية . و لهذا الغرض تم تطبيق اختبار رسم الشخص لقياس الذكاء ، واختبار صعوبات القراءة لفتحي الزيات ، واختبار غير رسمي من اعداد الباحثة يقيس مهارتي تعرف الكلمة والفهم . ومن بين أهم النتائج أن عدد التلاميذ المعسورين قرائيا الذين تم تحديدهم بعد تطبيق الاختبارات السابقة بلغ 18 تلميذ وتلميذة بنسبة قوامها 15.12% . وتم تحديد أشكال الصعوبات القرائية حتى يتسن لنا تقديم المساعدة التربوية المناسبة . الكلمات المفتاح : المهارات القرائية ؛ التشخيص ؛ عسر القراءة. Abstract The current study aims at defining the main steps of evaluating reading competencies in the pupils who suffer from reading difficulties. For this reason, a descriptive approach was adapted and a sample of 119 learners was chosen. They are 4th year pupils divided into four classes at "Bisker Aissa" primary school in Bousaada. To fulfill this research many tests were applied: test of “drawing the person” in order to measure the intelligence, ” reading difficulties” test for Fathi Al-zayet. The third one (non official test) was prepared by the researcher, its purpose is to measure word’s recognition and comprehension. Among the most important results of this study, a number of 18 pupils ( ie 15,12%) showed a kind of reading difficulty (dyslexia). In addition to that, it allowed us to determine the different levels of reading difficulties, as a result it gave us the opportunity to help each case with the appropriate pedagogical treatment | en_US |
dc.language.iso | other | en_US |
dc.relation.ispartofseries | Volume 3, Numéro 4 2020; | - |
dc.subject | Reading competencies | en_US |
dc.subject | Dyslexia | en_US |
dc.subject | Diagnosis | en_US |
dc.title | Diagnostic critera for dyslexicpupils in primaryschool stage تشخيص المهارات القرائية للمعسورين قرائيا | en_US |
dc.type | Article | en_US |
Appears in Collections: | number 28 2020 vol 13 n 4 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.