Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/24414
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | أحمد حاجي | - |
dc.contributor.author | نعيمة بن عطا الله | - |
dc.contributor.author | نور الهدى ميموني | - |
dc.date.accessioned | 2020-12-14T19:22:12Z | - |
dc.date.available | 2020-12-14T19:22:12Z | - |
dc.date.issued | 2020 | - |
dc.identifier.uri | http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/24414 | - |
dc.description | في اللغة و األدب العربي | en_US |
dc.description.abstract | تقوم هذه الدراسة بمحاولة قراءة النصوص الشعرية للمراثي النبوية عند شعراء اليمن عقب وفاة الرسول صلى الله عليه و سلم ، ثم تحليلها و استكناه أغوارها فتناولنا في بدايتها شرحا لإشكالية مصطلح الرثاء ، كما عرجنا على الفرق بين الرثاء الجاهلي و الرثاء الإسلامي و مدى أثر الدعوة الإسلامية في الشعر العربي عموما ر الرثاء خصوصا ، و قد كان رثاء الرسول عليه الصلاة و السلام محورا أساسيا من محاورها ، ثم ركزنا في البحث على دراسة الصياغة الجمالية في مراثي أهل اليمن النبوية و قد استغرقت هذه الدراسة أربعة فصول : الأول منها يتناول اللغة و الأسلوب حيث كانت ألفاظهم ملائمة لموضع الفقد ذات لغة جزلة لا يكاد الغريب يوجد فيها أما التراكيب فقد كانت متنوعة كالشرط و التعجب و الاستفهام و القسم و المحاورة و الالتفات و غيره ، بعد ذلك يأتي فصل المعجم الشعري الذي مثل الرؤية الفكرية و الدينية لديهم كما عكس الحالة النفسية عند هؤلاء الشعراء فقد غلب على هذه النصوص المعجم القرآني و معجم الحزن و البكاء ثم معجم الموت أما الفصل الثالث بعنوان الصورة في مراثي أهل اليمن فيتناول وسائل تشكيل الصورة و ما ظهر في تلك المراثي من أنماط ، ثم ينتهي هذا الفصل بدراسة أهم مصادر الصورة عند أهل اليمن و أبرز منابعها ، أما الفصل الرابع و الأخير فانه يتناول موسيقاهم الشعرية التي كانت معظمها من بحر الخفيف تامة ذات إيقاع داخلي متناغم بتناغم الأصوات و التكرارات . و في النهاية ما كان لهذا البحث أن يدعي أنه أحاط بكل ما يجب أن يقال عن شعر أو المراثي النبوية لأهل اليمن . | en_US |
dc.description.abstract | Cette étude est une tentative de lecture des textes poétiques des lamentations prophétiques des poètes du Yémen après la mort du messager ;que dieu le bénisse, qui les analyse et cache leurs profondeurs , nous avons donc traité au début d'une explication du problème du terme lamentation . Nous avons également évoqué la différence entre la lamentation préislamique et la lamentation islamique et l'ampleur de l'effet de l'appel islamique sur la poésie arabe . la complainte du messager , que bénédictions et paix soient sur lui , était l'un de ses principaux axes . Ensuit , nous nous sommes concentrés dans la recherche sur l'étude de la formulation esthétique dans les lamentations du peuple yéménite. | - |
dc.description.abstract | This study attempts to read the poetic texts of the prophetic traditions of the poets of Yemen after the death of the messenger ، may god bless him and grant him peace ، and then analyze it we also touched upon the difference between pre- Islamic lamentation and Islamic lamentation ، and the extent of the impact of the Islamic call on Arab poetry in general ، and lamentation in particular . the lament of the prophet ، peace and blessings be upon him ، was one of the main axes then we focused on the research on the study of the aesthetic formulation in the prophetic inheritance of the people of Yemen ، and this study lasted four chapters ، the first of which deals with language and style where their words were appropriate to the place of loss with a language of humiliation that there is hardly strange in it . as for the compositions were varied ، such as condition ، exclamation and questioning and the section and the dialogue and pay attention and others after that comes the chapter of the poetic dictionary ، which represented their intellectual and religious vision just as it reflects the psychological state of these poets . these texts were dominated by the quranic dictionary ، the dictionary of sadness and crying ، and the dictionary of death as for the third chapter ، entitled the image in the lamentations of the people of Yemen ، it deals with the formation of the image and what appeared in those lamentations of patterns . then this chapter ends with a study of the most important sources of the image for the people of Yemen and the most prominent sources . as for the fourth and last chapter ، it deals with their poetic music ، which was mostly from the sea of light ، completely it has a harmonious inner rhythm with harmony of sounds and repetitions in the end ، this research would not have claimed that it surrounded everything that should be said about the poetry or prophetic lamentations of the people of Yemen . | - |
dc.language.iso | other | en_US |
dc.publisher | University Kasdi Merbah Ouargla | en_US |
dc.relation.ispartofseries | ;2020 | - |
dc.subject | إسلامي | en_US |
dc.subject | نبوي | en_US |
dc.subject | رثاء | en_US |
dc.subject | شعر | en_US |
dc.subject | اليمن | en_US |
dc.subject | أسلوبي | en_US |
dc.subject | Islamic | en_US |
dc.subject | prophetic | en_US |
dc.subject | bemoaning | en_US |
dc.subject | elegiac poetry | en_US |
dc.subject | Yemen | en_US |
dc.subject | stylistic | en_US |
dc.subject | islamique | en_US |
dc.subject | prophétique | en_US |
dc.subject | complainte | en_US |
dc.subject | poésie | en_US |
dc.subject | Approche stylistique | en_US |
dc.title | المــــــــــــــراثي النبويــــــــة عـــــــــــــــــند شعراء اليـــــــــــمن دراســــــــــــــــــة أسلوبية | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
Appears in Collections: | Département de Langue Arabe - Master |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
MIMOUNI-BENATTALA.pdf | 1,1 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.