Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/24414
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorأحمد حاجي-
dc.contributor.authorنعيمة بن عطا الله-
dc.contributor.authorنور الهدى ميموني-
dc.date.accessioned2020-12-14T19:22:12Z-
dc.date.available2020-12-14T19:22:12Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/24414-
dc.descriptionفي اللغة و األدب العربيen_US
dc.description.abstractتقوم هذه الدراسة بمحاولة قراءة النصوص الشعرية للمراثي النبوية عند شعراء اليمن عقب وفاة الرسول صلى الله عليه و سلم ، ثم تحليلها و استكناه أغوارها فتناولنا في بدايتها شرحا لإشكالية مصطلح الرثاء ، كما عرجنا على الفرق بين الرثاء الجاهلي و الرثاء الإسلامي و مدى أثر الدعوة الإسلامية في الشعر العربي عموما ر الرثاء خصوصا ، و قد كان رثاء الرسول عليه الصلاة و السلام محورا أساسيا من محاورها ، ثم ركزنا في البحث على دراسة الصياغة الجمالية في مراثي أهل اليمن النبوية و قد استغرقت هذه الدراسة أربعة فصول : الأول منها يتناول اللغة و الأسلوب حيث كانت ألفاظهم ملائمة لموضع الفقد ذات لغة جزلة لا يكاد الغريب يوجد فيها أما التراكيب فقد كانت متنوعة كالشرط و التعجب و الاستفهام و القسم و المحاورة و الالتفات و غيره ، بعد ذلك يأتي فصل المعجم الشعري الذي مثل الرؤية الفكرية و الدينية لديهم كما عكس الحالة النفسية عند هؤلاء الشعراء فقد غلب على هذه النصوص المعجم القرآني و معجم الحزن و البكاء ثم معجم الموت أما الفصل الثالث بعنوان الصورة في مراثي أهل اليمن فيتناول وسائل تشكيل الصورة و ما ظهر في تلك المراثي من أنماط ، ثم ينتهي هذا الفصل بدراسة أهم مصادر الصورة عند أهل اليمن و أبرز منابعها ، أما الفصل الرابع و الأخير فانه يتناول موسيقاهم الشعرية التي كانت معظمها من بحر الخفيف تامة ذات إيقاع داخلي متناغم بتناغم الأصوات و التكرارات . و في النهاية ما كان لهذا البحث أن يدعي أنه أحاط بكل ما يجب أن يقال عن شعر أو المراثي النبوية لأهل اليمن .en_US
dc.description.abstractCette étude est une tentative de lecture des textes poétiques des lamentations prophétiques des poètes du Yémen après la mort du messager ;que dieu le bénisse, qui les analyse et cache leurs profondeurs , nous avons donc traité au début d'une explication du problème du terme lamentation . Nous avons également évoqué la différence entre la lamentation préislamique et la lamentation islamique et l'ampleur de l'effet de l'appel islamique sur la poésie arabe . la complainte du messager , que bénédictions et paix soient sur lui , était l'un de ses principaux axes . Ensuit , nous nous sommes concentrés dans la recherche sur l'étude de la formulation esthétique dans les lamentations du peuple yéménite.-
dc.description.abstractThis study attempts to read the poetic texts of the prophetic traditions of the poets of Yemen after the death of the messenger ، may god bless him and grant him peace ، and then analyze it we also touched upon the difference between pre- Islamic lamentation and Islamic lamentation ، and the extent of the impact of the Islamic call on Arab poetry in general ، and lamentation in particular . the lament of the prophet ، peace and blessings be upon him ، was one of the main axes then we focused on the research on the study of the aesthetic formulation in the prophetic inheritance of the people of Yemen ، and this study lasted four chapters ، the first of which deals with language and style where their words were appropriate to the place of loss with a language of humiliation that there is hardly strange in it . as for the compositions were varied ، such as condition ، exclamation and questioning and the section and the dialogue and pay attention and others after that comes the chapter of the poetic dictionary ، which represented their intellectual and religious vision just as it reflects the psychological state of these poets . these texts were dominated by the quranic dictionary ، the dictionary of sadness and crying ، and the dictionary of death as for the third chapter ، entitled the image in the lamentations of the people of Yemen ، it deals with the formation of the image and what appeared in those lamentations of patterns . then this chapter ends with a study of the most important sources of the image for the people of Yemen and the most prominent sources . as for the fourth and last chapter ، it deals with their poetic music ، which was mostly from the sea of light ، completely it has a harmonious inner rhythm with harmony of sounds and repetitions in the end ، this research would not have claimed that it surrounded everything that should be said about the poetry or prophetic lamentations of the people of Yemen .-
dc.language.isootheren_US
dc.publisherUniversity Kasdi Merbah Ouarglaen_US
dc.relation.ispartofseries;2020-
dc.subjectإسلاميen_US
dc.subjectنبويen_US
dc.subjectرثاءen_US
dc.subjectشعرen_US
dc.subjectاليمنen_US
dc.subjectأسلوبيen_US
dc.subjectIslamicen_US
dc.subjectpropheticen_US
dc.subjectbemoaningen_US
dc.subjectelegiac poetryen_US
dc.subjectYemenen_US
dc.subjectstylisticen_US
dc.subjectislamiqueen_US
dc.subjectprophétiqueen_US
dc.subjectcomplainteen_US
dc.subjectpoésieen_US
dc.subjectApproche stylistiqueen_US
dc.titleالمــــــــــــــراثي النبويــــــــة عـــــــــــــــــند شعراء اليـــــــــــمن دراســــــــــــــــــة أسلوبيةen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département de Langue Arabe - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
MIMOUNI-BENATTALA.pdf1,1 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.