Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/24415
Title: نشاط التعبير الكتابي والوضعية الإدماجية في منهاج اللغة العربية الرابعة من التعليم المتوسط-عينة-
Authors: محمود محمد بن ساسي
فاطمة همال
مريم بن جديد
بن ساسي, محمودمحمد
Keywords: التعبيرالكتابي
الوضعية الإدماجية
المنهاج
الكفاءات
Book cscpression
incremental
the curriculum
competencies
Expression
Posture
Le cursus
compétences
Issue Date: 2020
Publisher: University Kasdi Merbah Ouargla
Series/Report no.: ;2020
Abstract: تناول هذا البحث الحديث عن نشاط التعبير الكتابي وعن الوضعية الإدماجية، فاهتمامنا بهذا النشاط ، دفعنا إلى الاهتمام بطريقة تدريس نشاطات اللغة العربية في المنهاج، والهدف من ذلك معرفة مكانة اللغة العربية في المدرسة الجزائرية، وطريقة تدريسها خاصة في هذا نشاط ، الذي هو وسيلة من الوسائل الموجهة لخدمة اللغة وتعزيز الاستعمال اللغوي الصحيح. إن تدريس هذا النشاط جاء وفق ما سطّره المنهاج،الذي اعتمد على المقاربة النصية كمنطلق أساسي لتنمية مهارات التعبير وإدماج معارف وخبرات المتعلمين فيه، لمواجهة مختلف الصعوبات التي تواجههم في حياتهم. حيث يعتبر التعبير الكتابي والوضعية الإدماجية الوعاء الذي تصب فيه كل نشاطات اللغة العربية ،ومن خلالهما يتحقق الإدماج الفعلي للمعارف وبه تتحقق وظيفة التواصل،فالوضعية الإدماجية أشمل وأوسع من التعبير الكتابي في توظيف مكتسبات التي سبق وأن تعلمها التلميذ خلال مقطع واحد أو عدة مقاطع.
Cette recherche portait sur la discussion sur l`activité d`expression écrite et sur la situation d`inclusion‚l`inttérêt que nous portons â cette activité nous a amenés à nous intéresser à la méthode d`enseignement des activités de langue arabe dans le curriculum ,et le but est de connaître la place de la est dans Ĺ école algérienne et la méthode dans son enseignement ,notamment dans est activité, qui est Ľ un des moyens de servir la est de promouvoir Ĺ usage linguistique la bonneˌ Ĺenseignement de est déroulé conformément aux lignes directrices de son programme qui reposaient sur Ĺ approche textuelle comme point de départ de base pour développer les compétences ď expression et y intégrer les connaissances et les expériences des apprenants pour faire face aux diverses difficultés auxquelles ils sont confrontés dans leur vie ,car Ĺ expression écrite et Ĺ intégration écrite et Ĺ inclusion sont le vaisseau dans lequel toutes les activités de est versent dans et á travers eux Ĺ intégration réelle des connaissances ˌ Et avec elle ˌla fonction de communication est réalisée ,car la situation ďinclusion est plus compléte et plus large que Ĺ expression écrite pour utiliser les gains que Ĺ élève a déjà appris pendant une ou plusieurs syllabes ˌ
This research talks about The activity of Writing Expression and the Situation of Integration. Our focusing on the activity of the writing expression motivated us to make an importance for the method of teaching of Arabic language activities in the methodology in order to the importance of the Arabic language in the Algerian school and the manner of its teaching especially in writing expression which is one of the means oriented to serve the language and improve a right linguistic usage. The teaching of this activity is according to the methodology that depends on Textual-based approach as the main step for developing in it skills of the expression and integrating of experiences and knowledge of learners to face against several problems in their life. The writing expression and the situation of the integration are considered as the main place that gathers all of Arabic language activities. Both of them make the real integration of knowledge and the function of communication. The situation of integration has huge signification than writing expression in using acquirements learned by pupil before through one or more piece.
Description: تخصص : لسانيات تطبيقية
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/24415
Appears in Collections:Département de Langue Arabe - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
HAMAL-BEN DJEDID.pdf1,18 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.