Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/24903
Title: تحولات القراءة من الأدبي إلى الثقافي في رحلة البحث عن المعنى
Authors: بالعجال عبد السلام
Keywords: Texte
recherche de sens
critique culturelle
ouverture
culture
Issue Date: 31-Dec-2020
Series/Report no.: Volume 17, Numéro 2;129-140
Abstract: حاول هذا المقال البحث في الثقافة وعلاقتها بالنص الأدبي ومناهج تحليله، وتأكيد الانفتاح على مستوى رحابة النص وحداثة النقد؛ من حيث تغييب خطاب الثقافة، وعلاماتها، ونسقها في التراث النقدي القديم، الذي انكب على الجماليات، ومن حيث احتكاكها بالنقد والمساهمة في صناعة جديده، وربما آخر حلقاته التي يشغلها النقد الثقافي. :Résumé Le présent article tente de traiter le rapport entre culture/ texte littéraire ainsi que les méthodes et les approches d'analyse littéraire ; et ce, en insistant sur l'ouverture sur la critique littéraire du texte dont la charge culturelle, souvent mis à part pour ne pas dire marginalisée , est présente à travers ses indices, son enracinement à l’ancien patrimoine critique qui s’est penché sur la littérarité, et à travers sa contribution et son statut comme critique culturelle occupant une place d’envergure au cours de l’évolution de la critique du texte. :Abstract This article attempts to deal with the relationship between literary culture / text and methods and approaches to literary analysis; and this, insisting on the opening to literary criticism of the text whose cultural charge, often put aside, if not marginalized, is present through its clues, its rootedness to the ancient critical heritage that has tended on literature, and through its contribution and its status as a cultural criticism occupying a prominent place during the evolution of the criticism of the text.
Description: Al Athar مجلة الأثـــــــــــــــر
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/24903
Appears in Collections:numéro 34 2020 v17n2

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
T3407.pdf350,17 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.