Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/24944
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorمحمد حمزة, بن قرينة-
dc.contributor.authorصابرينة, عيشون-
dc.date.accessioned2021-01-19T19:56:17Z-
dc.date.available2021-01-19T19:56:17Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/24944-
dc.descriptionتسويق اسرتاتيجي وابتكارen_US
dc.description.abstractتهدف هذه الدراسة إلى معرفة إدراك المستهلك لأهمية تسويق المنتجات البيولوجية في حمايته وأثر ذلك على نيته الشرائية من خلال(الجودة المدركة، القيمة المدركة، ودور المزيج التسويقي في توفير الحماية للمستهلك). وذلك في قطاع التمور في الجزائر. وقد تم من خلال الدراسات السابقة والادبيات النظرية حول إدراك المستهلك، المزيج التسويقي للمنتجات البيولوجية، حماية المستهلك ونية الشراء تم تصميم قائمة استقصائية لجمع البيانات الأولية للدراسة. وتم توزيع 619 قائمة استقصائية على مستهلكي التمور بولايات الجنوب الشرقي في الجزائر( بسكرة، الوادي، ورقلة). وتم التوصل من خلال هذه الدراسة إلى وجود إدراك حول تسويق المنتجات البيولوجية وكيف تحقق له الحماية فهُم يدركون أنها منتجات صحية وخالية من المواد الكيميائية، كما أنها تحمي البيئة، وأنها تستحق السعر الذي يدفع من أجل الحصول عليها،كما أن للغلاف والترويج دور في حصوله عن المعلومات والشعار يجنبهم الوقوع في الغش. أما العلاقة بين إدراك المستهلك لدور المزيج التسويقي للمنتجات البيولوجية على نية الشراء فهناك علاقة إيجابية قويةفالجودةالمدركة للتمور البيولوجية تؤثر بشكل مباشر وغير مباشر( تزيد من القيمة المدركة للمستهلك حول التمور البيولوجية) على نية الشراء. كما أن هناك علاقة ايجابية بين دور المزيج التسويقي في توفير الحماية للمستهلك والقيمة المدركة ونيته الشرائية، فتؤثر بشكل مباشر ويكون التأثير ضعيف مقارنة بالتأثير غير المباشر ( دور المزيج يزيد من القيمة المدركة للمستهلك حول التمور البيولوجية وهذا بدوره يزيد في نيته الشرائية لها) وذلك من خلال كل من عنصر المنتج والتوزيع أما الترويج ودور الهيئات فلا يؤثران في النية الشرائية أو القيمة المدركة. كما توصلنا إلى أن من أسباب عدم شرائها في الوقت الحالي هو الدخل المنخفض وعدم توفرها في قنوات التوزيع.en_US
dc.description.abstractThis study aims to know the consumer’s awareness of the importance of marketing biological products in his protection and the impact of this on his purchasing intent through (perceived quality, perceived value, and the role of the marketing mix in providing protection to the consumer). And in the dates sector in Algeria. Through previous studies and theoretical literature on consumer awareness, the marketing mix of biological products, consumer protection and purchase intent, a survey list was designed to collect the preliminary data for the study. 619 surveys were distributed to consumers of dates in the southeastern wilayats of Algeria (Biskra, Eloued, and Ouargla). Through this study, there was a perception about the marketing of biological products and how to achieve protection, as they realize that they are healthy products and free of chemicals, as they protect the environment, and that they deserve what is paid in order to obtain them, and that cover and promotion have a role in obtaining information And the slogan avoids them cheating. As for the relationship between the consumer’s awareness of the role of the marketing mix of biological products on the intention of purchase, there is a strong positive relationship. The perceived quality of biological dates affects directly and indirectly (increases the consumer’s perceived value about biological dates) on the intention of purchase. There is also a positive relationship between the role of the marketing mix in providing protection to the consumer and the perceived value and its purchasing intention, so it affects directly and the effect is weak compared to the indirect effect (the role of the mix increases the perceived value of the consumer about biological dates and this in turn increases its purchasing intent for them) through that Both the product and distribution component. As for promotion and the role of organizations, they do not affect purchasing intent or perceived value. We also found that one of the reasons for not purchasing it at the present time is the low income and lack of availability in the distribution channels.-
dc.language.isootheren_US
dc.subjectالمنتجات البيولوجيةen_US
dc.subjectتسويقen_US
dc.subjectإدراكen_US
dc.subjectحماية المستهلكen_US
dc.subjectنية الشراءen_US
dc.subjectتمورen_US
dc.subjectالجزائرen_US
dc.subjectbiological productsen_US
dc.subjectmarketingen_US
dc.subjectconsumer protectionen_US
dc.subjectperceptionen_US
dc.subjectintention to buyen_US
dc.subjectdatesen_US
dc.subjectAlgeriaen_US
dc.titleتسويق المنتجات البيولوجية ودوره في حماية المستهلك قطاع التمورen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département des sciences commerciales - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
aichoune-sabrina.pdf2,7 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.