Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/25006
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorعبدالكريم, قريشي-
dc.contributor.authorمباركة, مصاطفى-
dc.date.accessioned2021-01-31T20:22:47Z-
dc.date.available2021-01-31T20:22:47Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/25006-
dc.descriptionعلم النفس المرضي المؤسساتيen_US
dc.description.abstractتهدف هذه الدراسة إلى الكشف عن نسبة انتشار ظاهرة العنف المدرسي لدى تلاميذ السنة الأولى ثانوي وعلاقته ببعض المتغيرات النفسية(الحرمان العاطفي والإحباط) والمتغيرات الاجتماعية (أسلوب المعاملة الوالدية وجماعة الرفاق) والمتغيرات التربوية (المناخ المدرسي)،كما بحثث الدراسة الفروق في اختلاف الجنس والتخصص في ظهور العنف في الوسط المدرسي، ولتحقيق أهداف هذه الدراسة اتبعنا المنهج الوصفي الذي ينطلق من وصف الظاهرة كما هي في الواقع في محاولة لتفسيرها،وقصد الحصول على بيانات هذه الدراسة استخدمنا مجموعة من الأدوات تمثلت في :إستبيان المتغيرات النفسية(الحرمان العاطفي والإحباط)،وإستبيان المتغيرات الإجتماعية(أسلوب المعاملة الوالدية و جماعة الرفاق)،إستبيان المتغيرات التربوية (المناخ المدرسي)، كما تم تطبيق مقياس السلوك العدواني " آل رشود " 2006 . وتم ذلك على عينة مكونة من 341 تلميذا من أربع ثانويات بمدينة المنيعة بنسبة 30 % من كل ثانوية، ولتحليل البيانات استخدمنا مجموعة من الأساليب الإحصائية من خلال الحزمة الإحصائية للعلوم الإجتماعية (spss v 20.00 ) توصلنا الى النتائج التالية: 1. مستوى العنف المدرسي لدى تلاميذ السنة الأولى ثانوي مرتفع. 2. من أهم العوامل المسببة في ظهور العنف في الوسط المدرسي العوامل النفسية وتاليها العوامل الإجتماعية وأخيرا العوامل التربوية. 3. عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى العنف تبعا للجنس ( ذكر، أنثى). 4. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى العنف تبعا للتخصص (العلميين، الأدبين). 5. توجد علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية بين العنف المدرسي والحرمان العاطفي. 6. توجد علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية بين العنف المدرسي والإحباط. 7. لا توجد علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية بين العنف المدرسي و أساليب المعاملة الوالدية. 8. توجد علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية بين العنف المدرسي وجماعة الرفاق. 9. توجد علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية بين العنف المدرسي والمناخ المدرسي.en_US
dc.description.abstractThis study aimed at detecting the prevalence of school violence among students of the first year secondary and its relationship with some psychological variables (emotional deprivation and frustration), social variables (parental treatment method and peer group), and educational variables (school climate). And to specialize in the emergence of violence in the school. To achieve the objectives of this study, we followed the descriptive approach that stems from describing the phenomenon as it is in fact trying to interpret it. In order to obtain the data of this study, we used a set of tools, Man and emotional frustration), and social variables questionnaire (parental treatment method and the peer group), educational variables questionnaire (school climate), has also been applied measure of aggressive behavior, "the Rashoud" 2006. In a sample of 340 students from four secondary schools in Al-Munayah city, 30% of each secondary school was used. In order to analyze the data we used a set of statistical methods through the Statistical Package of Social Sciences (spss v 20.00) 1. The level of school violence among high school students is high. 2. The most important factors in the emergence of violence in the school environment psychological factors followed by social factors and finally educational factors. 3. There are no statistically significant differences in the level of violence by gender (male, female). 4. There are no statistically significant differences in the level of violence according to specialization (scientists, literature). 5. There is a statistically significant correlation between school violence and emotional deprivation. 6. There is a statistically significant correlation between school violence and frustration. 7. There is no statistically significant correlation between school violence and parental treatment methods. 8. There is a statistically significant correlation between school violence and peer group. 9. There is a statistically significant correlation between school violence and school climate.-
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة قاصدم مرباح كرقمةen_US
dc.subjectالعنف المدرسيen_US
dc.subjectالحرمان العاطفيen_US
dc.subjectالإحباطen_US
dc.subjectأسلوب المعاملة الوالديةen_US
dc.subjectجماعة الرفاق المناخ المدرسيen_US
dc.subjectSchool violenceen_US
dc.subjectemotional deprivationen_US
dc.subjectfrustrationen_US
dc.subjectThe group of comaradesen_US
dc.subjectParental treatment methoden_US
dc.subjectSchool climateen_US
dc.titleالعنف المدرسي وعلاقته ببعض المتغيرات النفسية والإجتماعية والتربوية دراسة ميدانية بثانويات مدينة المنيعةen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
MESATFA-Mebarka.pdf1,29 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.