Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/25018
Title: الاضطرابات السلوكية وعلاقتها بالتوافق النفسي الاجتماعي لدى الأطفال الصم. - دراسة ميدانية بمدرسة صغار الصم بولاية الجلفة
Authors: عبد الكريم, قريشي
ناجي, سنوة
Keywords: الاضطرابات السلوكية
التوافق النفسي
التوافق الاجتماعي
الأطفال الصم
Behavioral Disorders
Psychological Compatibility
Social Compatibility
Deaf Children
Issue Date: 2021
Publisher: جامعة قاصدي مرباح ورقلة
Abstract: تهدف هذه الدراسة إلى الكشف عن طبيعة العلاقة بين الاضطرابات السلوكية والتوافق النفسي الاجتماعي لدى الأطفال الصم، وتحديد الفروق في مستوى الاضطرابات السلوكية ومستوى التوافق النفسي الاجتماعي وفقا لمتغيرات الجنس، السن، درجة الإعاقة ووقت الإصابة بها . أجريت الدراسة على عينة من الأطفال الصم بلغ عددهم 70 طفلا أصما، تم الاعتماد على المنهج الوصفي ألارتباطي، واستخدمت أداتي قياس تمثلت في: قائمة تقدير المعلمين للسلوك من إعداد الطالب ومقياس التوافق النفسي الاجتماعي لمحمود عطية هنا، وبعد التأكد من الخصائص السيكومترية للأداتين طبقت على أفراد العينة، وتمت معالجة البيانات إحصائيا وتحليلها وقد توصلت الدراسة إلى النتائج التالية: - وجود علاقة ارتباطيه سالبة دالة إحصائيا بين الاضطرابات السلوكية والتوافق النفسي الاجتماعي لدى الأطفال الصم. - مستوى الاضطرابات السلوكية مرتفع لدى عينة الدراسة. - مستوى التوافق النفسي الاجتماعي منخفض لدى عينة الدراسة. - وجود فروق دالة إحصائيا في مستوى الاضطرابات السلوكية تعزى لمتغير الجنس ولصالح الذكور. - عدم وجود فروق دالة إحصائيا في مستوى الاضطرابات السلوكية تعزى لمتغير العمر. - وجود فروق دالة إحصائيا في مستوى الاضطرابات السلوكية تعزى لمتغير درجة الإعاقة ( صمم كامل، بقايا سمع ) ولصالح الصمم الكامل. - وجود فروق دالة إحصائيا في مستوى الاضطرابات السلوكية تعزى لمتغير وقت الإصابة ( قبل اكتساب اللغة، بعد اكتساب اللغة ) ولصالح قبل اكتساب اللغة. - وجود فروق دالة إحصائيا في مستوى التوافق النفسي الاجتماعي تعزى لمتغير الجنس ولصالح الإناث. - عدم وجود فروق دالة إحصائيا في مستوى التوافق النفسي الاجتماعي تعزى لمتغير العمر. - وجود فروق دالة إحصائيا في مستوى التوافق النفسي الاجتماعي تعزى لمتغير درجة الإعاقة ( صمم كامل، بقايا سمع ) ولصالح بقايا السمع. - وجود فروق دالة إحصائيا في مستوى التوافق النفسي الاجتماعي تعزى لمتغير وقت الإصابة ( قبل اكتساب اللغة، بعد اكتساب اللغة ) ولصالح بعد اكتساب اللغة.
Abstract: This study aims at investigate the relationship between behavioral disorders and psychosocial compatibility in deaf children, and to identify differences in the level of behavioral disorders and the level of psychosocial compatibility according to sex, age, degree disability and time of injury. The study was conducted on a sample of 70 deaf children who were deaf children, relying on the descriptive and correlative methodology. The data were statistically processed and analyzed and the study reached the following results: - A negative correlation between behavioral disorders and psychosocial compatibility in the study sample - An increase in the level of behavioral disorders in the study sample - Decrease in the level of psychosocial compatibility among the study sample - There are statistically significant differences in the level of behavioral disorders attributed to the sex variable and in favor of males - There are no statistically significant differences in the level of behavioral disorders due to the age variable - There are statistically significant differences in the level of behavioral disorders due to the degree of disability variable (complete deafness, hearing residue) and in favor of complete deafness. - There are statistically significant differences in the level of behavioral disorders due to the variable time of injury (before language acquisition, after language acquisition) and in favor of before language acquisition - There are statistically significant differences in the level of psychosocial compatibility attributed to the sex variable and to the benefit of females - The absence of statistically significant differences in the level of psychosocial compatibility attributable to the age variable - The presence of statistically significant differences in the level of psychosocial compatibility attributable to the degree of disability variable (full deafness, hearing residue) and in favor of hearing residue - The presence of statistically significant differences in the level of psychosocial compatibility attributable to the variable time of injury (before the acquisition of language, after the acquisition of the language) and favor after the acquisition of language
Description: مخبر جودة البرامج في التربیة الخاصة والتعلیم المكیف
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/25018
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
SENOUA-Nadji.pdf1,63 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.