Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/25072
Title: دور منهاج التربية البدنية والرياضية في تنمية قيم المواطنة لدى تلاميذ المرحلة الثانوية من وجهة نظر الاساتذة
Authors: صالح, عبدي
ماما, بوشارب
Keywords: منهاج التربية البدنية والرياضية
مجال الانتماء للمواطنة
تلاميذ المرحلة الثانوية
وجهة نظر الأساتذة
تنمية قيم المواطنة
Physical education curriculum and sports
field of belonging to citizenship
Issue Date: 2020
Publisher: جامعة قاصدي مرباح ورقلة
Abstract: في الدراسة الحالية كان التوجه لمعرفة مستوى مساهمة مناهج التربية البدنية و الرياضية في تنمية قيم مجال الإنتماء للمواطنة لدي تلاميذ المرحلة الثانوية ، و معرفة الفروق في تقديرات أفراد العينة حول مدي مساهمة مناهج التربية البدنية و الرياضية في تنمية قيم مجال الانتماء لدى تلاميذ المرحلة الثانوية تعزي متغير التصنيف. و أعتمد المنهج الوصفي، و استخدمت الطالبة الباحثة ، استبيانا من تصميمها ، حول مستوي مساهمة مناهج التربية البدنية و الرياضية في تنمية مجال الانتماء للمواطنة لدي تلاميذ المرحلة الثانوية ،وكان من المفروض اجراء الدراسة على اجراء عينة متكونة من 40 استاذ للتربية البدنية و الرياضية ، بثانويات ولاية ورقلة ، على أمل أن مناهج التربية البدنية و الرياضية ، تساهم في تنتمية مجال الانتماء للوطنية لدي تلاميذ المرحلة الثانوية ، و أنه توجد فروق ذات دلالة احصائية في تقديرات أفراد العينة حول مستوى مساهمة مناهج التربية البدنية و الرياضية في تنمية مجال قيم الانتماء للوطنية ، تعزي متغير التصنيف. وعلى ضوء النتائج كانت هناك بعض المقترحات.
n the current study, the tendency was to find out the level of the contribution of physical education and sports curricula in developing the values of the field of belonging to citizenship among secondary school students, and to know the differences in the estimates of the sample members about the extent of the contribution of the physical education and sports curricula in the development of the values of the field of belonging among high school students that attribute the classification variable. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌The descriptive approach was adopted, and the researcher used a questionnaire designed by her about the level of contribution of physical education and sports curricula to the development of the field of belonging to citizenship among secondary school students, and the study was supposed to conduct a sample consisting of 40 professors of physical education and sports in high schools The state of Ouargla, in the hope that the physical education and sports curricula contribute to the belonging of the field of patriotism among secondary school students, and that there are statistically significant differences in the sample members ’estimates of the level of the contribution of physical education and sports curricula to the development of the field of values of belonging to patriotism. Classification variable‌. In light of the results, there were some proposals‌
Description: وزارة التعليم العالي والبحث العلمي، جامعة قاصدي مرباح ورقلة، معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية، قسم نشاطات التربية البدنية والرياضية، تخصص النشاط البدني الرياضي المدرسي.
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/25072
Appears in Collections:Institut des Sciences et Techniques des Activités Physiques et Sportives - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
بوشارب ماما.pdf519,31 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.