Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/25083
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorعطية, العربي-
dc.contributor.authorبن عمارة, الطاهر-
dc.date.accessioned2021-02-14T21:11:15Z-
dc.date.available2021-02-14T21:11:15Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/25083-
dc.descriptionالإدارة الاستراتجية للمؤسساتen_US
dc.description.abstractتهدف هذه الدراسة إلى تحليل أثر تكنولوجيا المعلومات والاتصال على الإبداع التنظيمي لعينة من المؤسسات البترولية العاملة في الجزائر، واعتمدت الدراسة الميدانية على الاستبيان حيث تم توزيعه على عينة عشوائية حجمها ( 291 ( فرد، كما تم الاستعانة بالمقابلة الشخصية، وقد تم اختبار فرضيات الدراسة باستعمال الأساليب الإحصائية التي يوفرها برنامج SPSS_23 . وخلصت الدراسة إلى أن المؤشرات الإحصائية أظهرت وجود تأثير ايجابي لاستخدام تكنولوجيا المعلومات و الاتصال على الإبداع التنظيمي ،وكما أظهرت الدراسة تباين أبعاد تكنولوجيا المعلومات والاتصال من حيث أولويتها ، وكان أكثر الأبعاد تأثيرا هو الأجهزة المادية ، يليه بعد قاعدة البيانات ثم الأفراد و ال بامج والاتصالات والشبكات بدرجة أقل، كما بينت أن العلاقات الارتباطية لأبعاد تكنولوجيا المعلومات والاتصال و الإبداع التنظيمي متوسطة وذات دلالة إحصائية، مما يؤكد إدراك أفراد العينة للدور الكبير لتكنولوجيا المعلومات والاتصال في دعم وتعزيز قدرة الأفراد بالمؤسسات البترولية العاملة في الجزائر على الإبداع التنظيمي. توصلت الدراسة إلى جملة من التوصيات من أبرزها ضرورة التركيز على البامج التدريبية للأفراد بالمؤسسة، وذلك لتدريبهم على الطرق الفعالة لاستخدام تكنولوجيا المعلومات والاتصال لزيادة قدراتهم الإبداعية.en_US
dc.description.abstractThis study aims to analyze the impact of information and communication technology on the organizational creativity of a sample of oil companies operating in Algeria. The field study relied on the questionnaire as it was distributed to a random sample of (291 individuals), and the personal interview was also used. The collected data were analyzed through the statistical methods provided by SPSS-23. The study concluded that the statistical indicators showed a positive influence of using information and communication technology on organizational creativity. The study also showed that the information and communication technology dimensions varied in terms of its priority. The most influential dimensions were physical devices, followed by the database, and then individuals, programs and communications, and networks were the least influential. It also showed that the correlational relationships of the dimensions of information and communication technology and organizational creativity are medium and statistically significant, which confirms the individuals' awareness of the great role of information and communication technology in supporting and enhancing the ability of individuals in the oil companies operating in Algeria on organizational creativity. The study reached a set of recommendations, the most prominent of which is the need to focus on training programs for individuals in the organization, in order to train them on effective methods of using information and communication technology to increase their creativity.-
dc.language.isootheren_US
dc.publisherUniversité Kasdi Merbah Ouarglaen_US
dc.relation.ispartofseries2021;-
dc.subjectتكنولوجيا معلومات واتصالen_US
dc.subjectأفرادen_US
dc.subjectإستراتجيةen_US
dc.subjectإبداع تنظيميen_US
dc.subjectمؤسسة بتروليةen_US
dc.subjectInformation and Communication Technologies (ICT)en_US
dc.subjectndividualsen_US
dc.subjectstrategyen_US
dc.subjectorganizational creativityen_US
dc.subjectOil companyen_US
dc.titleأثر استخدام تكنولوجيا المعلومات و الاتصال على الإبداع التنظيمي (دراسة ميدانية لعينة من المؤسسات البترولية العاملة في الجزائر)en_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département des sciences de gestion - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
benammara-taher-doctorat (3).pdf5,23 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.