Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/25187
Title: اليقظة العقلية وعلاقتها بأساليب التعلم دراسة ميدانية على عينة من طلبة كلية العلوم الاجتماعية بجامعة قاصدي مرباح ورقلة
Authors: قوارح محمد
بولفعة, عائشة
بوبلال, رانيا
Keywords: اليقظة العقلية
اساليب التعلم
Issue Date: 2020
Publisher: univ-ouargla
Abstract: هدفت الدراسة الحالية إلى: الكشف عن العلاقة بين اليقظة العقلية وأساليب التعلم. والتعرف على مستوى اليقظة العقلية والفروق حسب كلا من الجنس والمستوى والتخصص.وقد تكونت عينة الدراسة من (300) طالب وطالبة تم اختيارها بطريقة عشوائية طبقية. أما الأدوات فكانت عبارة عن مقياس اليقظة العقلية الذي أعدته "أحلام عبد الله"(2013). و أساليب التعلم الذي أعده " خزام 2014- 2015". و أظهرت الدراسة النتائج التالية : - مستوى اليقظة العقلية متوسط. - الأسلوب السائد بين الطلبة هو السطحي. - لا توجد فروق في اليقظة العقلية تبعا لمتغير الجنس والتخصص والمستوى والتفاعل بينهم. - لا توجد فروق في أساليب التعلم تبعا لمتغير الجنس والتخصص و المستوى والتفاعل بينهم.
The current study aimed to: Detect the relationship between mental alertness and learning stayles. And identify the level of Mindfulness and differences according to gender, level and specialization.The study sample consisted of (300) student and students. - The tools were a measure of Mindfulness prepared by (ahlem Abdullah،2011) ،and learning styles to prepared by( kazm، 2014، 2015) The study showed the following results: - the prevailing style among students is superficial Mindfulness - there are differences in Mindfulness depending on the gender , specialization and level. - the are differences in learning styles according to the variable.
Description: التخصص: إرشاد وتوجيه
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/25187
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
boulfaa-aicha.pdf1,32 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.