Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/25430
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorسعاد بضياف-
dc.contributor.authorفاطمة الزهراء نيبوع-
dc.contributor.authorنور الهدى بوغرارة-
dc.date.accessioned2021-04-15T21:33:55Z-
dc.date.available2021-04-15T21:33:55Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/25430-
dc.descriptionتخصص: لسانيات تطبيقيةen_US
dc.description.abstractيعد موضوع "تعليمية نصوص القراءة في المرحلة الابتدائية السنة الخامسة أنموذجا" موضوعا تعليميا كونه ينتمي إلى مجال اللسانيات التطبيقية و التعليمية،ويهدف إلى محاولة الكشف عن واقع تعليمية النص في المرحلة الابتدائية عامة والسنة الخامسة خاصة،ومدى ملائمة نصوص القراءة للفئة المستهدفة وذلك من خلال معرفة أهم الأهداف المبرمجة في المنهاج وكذا الطرائق المعتمدة في التدريس . تعد الدراسة التطبيقية خطوة أساسية لبناء البحث ككل ، حيث قمنا بدراسة نصوص الكتاب المدرسي مستعينين بالمنهاج والوثيقة المرافقة،دليل المعلم لمعرفة ما مدى تحقيق هذه النصوص للأهداف المسطرة ومدى تنميتها للكفاءات المستهدفة. وقد ساعدنا في هذه الدراسة عينات من ابتدائيتي : عقال عبد الحميد وتماسيني عبد الرحمان، منتهجين بذلك المنهج الوصفي التحليلي والاعتماد على بعض النصوص لاستخلاص النتائج .en_US
dc.description.abstractThe topic of "Educational reading texts in the elementary stage in the fifth year is considered model" an analytical study an educational subject، as it belongs to the field of applied and educational linguistics aimed at trying to uncover the educational reality of the text within the elementary stage in general، and the fifth year in particular، and the suitability of these texts for the target group. By knowing the most important goals programmed in the curriculum، as well as the methods adopted in teaching. The applied study is an essential step for building the research as a whole as we studied the curriculum، the accompanying document، and the teacher’s guide to know the extent to which these goals are achieved for the required sample and what are the target competencies. We have been assisted in this study by samples from my two primary schools: Oqal Abdel Hamid and Temassini AbdelraHamman، following the descriptive and analytical approach، and by relying on some texts to draw conclusions-
dc.description.abstractL’instruction de Lecture de texte dans l’enseignent primaire est le meilleur type (modèle) et objectif dans le domaine de linguistique pratique surtout pour les classes du cinquième année. Cet instructions a pour but de tenter et détecter la réalité de l’instruction de texte pour les classes de cinquième année primaire et a l’adaptation du lecture des texte pour les élever concernés à travers à l’identification des objectifs tracées dans la méthode et méthodologie programmée dans l’enseignement, après une étude collective pratique des linges principales pour la construction de la recherche nous avons étudié les textes du livre scolaire de classes cinquième à l’aide de les méthodes et le document accompagnée le guide de l’ensigment programmé pour faire le point de l’efficacité de ces derniers documents visa vis aux élevés concernées. L’étude est à base sur deux écoles comme échantillons l’école primaire Ogal Abdelhamid et l’école primaire Temassiné Abderrahmane, et nous travaillons sur le portrait analytique et quelques texte à fin de sélectionner les résultats.-
dc.language.isootheren_US
dc.publisherUniversity Kasdi Merbah Ouarglaen_US
dc.relation.ispartofseries;2020-
dc.subjectالنص التعليميen_US
dc.subjectالكفاءات المستهدفةen_US
dc.subjectالتعليم الابتدائيen_US
dc.subjectTutorial texten_US
dc.subjectTarget competenciesen_US
dc.subjectPrimary educationen_US
dc.subjectTexte du didacticielen_US
dc.subjectCompétences ciblesen_US
dc.subjectL’enseignement primaireen_US
dc.titleتعليمية نصوص القراءة في المرحلة الابتدائية "السنة الخامسة أنموذجا"en_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département de Langue Arabe - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
YANBOUA-BOUGHRARA.pdf964,49 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.