Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/25505
Title: تشخيص واقع وظيفة التكوين في المؤسسة الوطنية للتنقيب بحاسي مسعود خالل الفترة 2007-2018 Diagnosis of the reality of the training function in the National Exploration Corporation in Hassi Messaoud During the period 2007-2018
Authors: رجم خالد
السايح بلهانية
خمقاني عنترة
Keywords: training
training needs
training programs
training effectiveness
Annual scheme of training
Issue Date: 31-Dec-2020
Series/Report no.: Volume 9, Numéro 2;
Abstract: This study aimed to identify the reality of training in the ENAFOR company in Ouargla-algeriabetween the years 2007-2018, as the main reliance was on the personal interview with the director and frameworks of the Training Department, as well as relying on the institution’s statistics regarding the training function during the study period, and we reached in our study To several results, the most important of which is the short period of determining the training needs by the directorates, the importance of the process of preparing the annual training plan in terms of saving time and the necessary tools in that, the fact that the real-time evaluation forms contain personal information is a hindrance to an honest and transparent statement about the training conditions, the accuracy of the level of the immediate evaluation forms Its knowledge of all aspects that have a direct impact on the training process, the lack of flexibility in terms of modification, improvement and addition in the annual plan after its final approval, and we concluded many recommendations, the most important of which is to give the necessary time to the needs identification phase, and to give the necessary importance to the training effectiveness evaluation phase. To require its clients from national and international institutes and schools to set a long-term training schedule هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على واقع التكوين في المؤسسة الوطنية للتنقيب بحاسي مسعود ورقلة ما بين السنوات 2007-2018، اذ تم الاعتماد بالأساس على المقابلة الشخصية مع مدير واطارات مصلحة التكوين وكذا الاعتماد على احصائيات المؤسسة بما يتعلق بوظيفة التكوين خلال فترة الدراسة، وتوصلنا في دراستنا إلى عدة نتائج أهمها قصر مدة تحديد الاحتياجات التدريبية من طرف المديريات، أهمية عملية إعداد المخطط السنوي للتكوين من حيث توفير الوقت و الأدوات اللازمة في ذلك، إحتواء استمارات التقييم الآني على المعلومات الشخصية يعد عائق للإدلاء الصريح والشفاف حول ظروف التكوين، دقة مستوى استمارات التقييم الآني وإلمامها بجميع الجوانب التي لها تأثير مباشر على فعلية التكوين، غياب المرونة فيما يخص التعديل والتحسين والإضافة في المخطط السنوي بعد المصادقة النهائية عليه، وخلصنا إلى العديد من التوصيات أهمها إعطاء الوقت اللازم لمرحلة تحديد الاحتياجات، إعطاء الأهمية اللازمة لمرحلة تقييم فاعلية التكوين، يجب على المؤسسة أن تفرض على متعامليها من المعاهد والمدارس الوطنية منها والدولية على وضع رزنامة برمجة التكوينات على المدى البعيد.
Description: مجلة أداء المؤسسات الجزائرية
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/25505
ISSN: 2170-1938
Appears in Collections:numéro 18 2020 V9 n2

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
6.pdf612,65 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.