Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/25639
Title: New Communicative Approaches in Language Teaching. Study on the operational concepts and classroom practices. الـمقاربات الاتصاليّة الحديثة في تعليم اللّغات: دراسة حول الـمفاهيم الإجرائيّة والتطبيقات الصفيّة
Authors: جيدور عبد الكريم
Keywords: approaches
communicative
teaching
language
concepts
operational
Issue Date: 1-Jun-2021
Series/Report no.: volume 6 n 1 2021;
Abstract: يتطرق هذا البحث إلى أربع مقاربات حديثة اقترحها الباحثون في ميدان تعليم اللغات من أتباع المنظور الاتصالي وهي: المقاربة المرتكزة على المحتوى التعليمي، المقاربة المرتكزة على إنجاز المهام التربوية، المقاربة النصية، والمقاربة بالكفاءات. ولقد ركزنا على ضبط التعاريف الإجرائية لكل مقاربة، وذكر فرضياتها وإطارها النظري الذي تقترحه، وتطرقنا إلى القضايا التربوية والمنهجية التي تظهر عند تنفيذ كل مقاربة. كما ذكرنا الملاحظات النقدية الوجيهة المسجلة على كل منها. لنصل في ختام البحث إلى الاستنتاجات الموضوعية التي ترتبط بتطبيق هذه المقاربات سواء بطريقة فردية مبادرةً من طرف المدرس، أو بطريقة منظمة وشاملة بوصفها خطة إصلاح تعليمية تتبناها وزارة التربية والتعليم. Four new Approaches are discussed in this paper, which are the core of communicative teaching assumptions in recent years; Content-Based Instruction,Task-Based Instruction, Text-Based Instruction, and Competency-Based Instruction. In order to best facilitate those approaches, we focus on the main options; operational definitions, the basic assumptions and the theoretical framework, the main issues that raises in implementing such approach, and some problems and critics have pointed out in both methodology and application perceptions. Finally we close the paper with conclusions independent with the operational application of those approaches.
Description: العلامة
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/25639
ISSN: 2478-0197
Appears in Collections:Al Alama N 12 / Vol 6, N1 2021

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
04.pdf807,74 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.