Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/25721
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorدبابي, بوبكر-
dc.contributor.authorبن الصديق, مداني-
dc.date.accessioned2021-06-23T19:51:53Z-
dc.date.available2021-06-23T19:51:53Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/25721-
dc.descriptionالتربية الخاصة والتعليم المكيفen_US
dc.description.abstractهدفت هذه الدراسة إلى تنمية بعض المهارات التدريسية لمعلمي الأطفال المعاقين بصريا من خلال تدريبهم على برنامج أُعد لذلك. لبلوغ أهداف الدراسة تم استخدام المنهج التجريبي ذو تصميم المجموعة الواحدة، حيث بلغت عينة الدراسة(12) معلما يعملون بمدرسة الأطفال المعاقين بصريا بمدينة الأغواط، تم اختيارهم بطريقة الحصر الشامل في الفصل الثاني من العام الدراسي: 2019 /2020. قام الباحث بداية بإجراء دراسة استطلاعية على عينة قوامها(102) معلما من معلمي الأطفال المعاقين بصريا لـ(07) ولايات عبر التراب الجزائري باستخدام استمارة لتحديد حاجاتهم إلى المهارات التدريسية، تم تحديد المهارات التدريسية الأكثر احتياجا وهي: مهارة تدريس القراءة ومهارة تدريس الكتابة ومهارة طرح السؤال. بعد إجراء القياس القبلي بملاحظة أداء المجموعة التجريبية في المهارات التدريسية المحددة باستخدام بطاقة ملاحظة، تم تقديم البرنامج التدريبي، وبعد إجراء القياس البعديباستخدام نفس بطاقة الملاحظة، تم التوصل إلى النتائج التالية: 1. توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي الدرجات في القياس القبلي والقياسالبعدي في كل من مهارة تدريس القراءة ومهارة تدريس الكتابة ومهارة طرح السؤال عند مستوى(0.01) لصالح القياس البعدي. 2. توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي الدرجات في القياس القبلي والقياسالبعدي في مهارةتدريس القراءة(0.01) لصالح القياس البعدي. 3. توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي الدرجات في القياس القبلي والقياسالبعدي في مهارة تدريس الكتابة عند مستوى(0.01) لصالح القياس البعدي. 4. توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي الدرجات في القياس القبلي والقياسالبعدي في مهارة طرح السؤال عند مستوى(0.01) لصالح القياس البعدي.en_US
dc.description.abstractThis study aimed to develop some teaching skills for teachers of visually impaired children by training them on a program prepared for this purpose. to achieve the objectives of the study, the experimental method with the one groupdesign was used. The study was conducted on a sample of twelve(12) teachers working at the school of visually impaired children in laghouat city; they were selected in a comprehensive inventory, in the second season of the school year: 2019/2020. Initially, The researcher has conducted a survey on a sample of(102) teachers of visually impaired children working over seven 7 districts in Algeria in order to identify their needs for instructional skills, after that, these needs have been identified namely: The skill of teaching reading, writing, and asking the question. A pre-measurement has been completed by observing the performance of the experimental group with the specific instructional skills, then providing the training program; and after conducting the post measurement. The Results show the following: 1. There are significant statistical differences between the average scores of premeasurement and post-measurement for teaching reading and writing skills, and the skill of asking the question at the level of 0.01 in favor of post-measurement. 2. There are significant statistical differences between the average scores of pre measurement and post-measurement for the teaching skill of reading at a level of 0.01 in favor of post-measurement. 3. There are significant statistical differences between the average scores of premeasurement and post-measurement for the teaching skill of writing at a level of 0.01 in favor of post-measurement 4. There are significant statistical differences between the average scores of premeasurement and post-measurement for the skill of asking the question at a level of 0.01 in favor of post-measurement.-
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة قاصدي مرباح – ورقلةen_US
dc.subjectبرنامج تدريبيen_US
dc.subjectالمهارات التدريسيةen_US
dc.subjectمهارة تدريس القراءةen_US
dc.subjectمهارة تدريس الكتابةen_US
dc.subjectمهارة طرح السؤالen_US
dc.subjectمعلم الأطفال المعاقين بصرياen_US
dc.subjecttraining Program-
dc.subjectteaching skills-
dc.subjectReading teaching skill-
dc.subjectteaching skill of reading-
dc.subjectteaching skill of writing-
dc.subjectthe teaching skill of asking the question-
dc.subjectteachers of visually impaired children-
dc.titleفاعلية برنامج تدريبي لتنمية بعض المهارات التدريسية لدى معلمي الأطفال المعاقين بصريا دراسة تجريبية بمدرسة الأطفال المعاقين بصريا "مدينة الأغواط"en_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Benssedik_Maddani_Doctorat.pdf3,11 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.