Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/25830
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorبن حامد عبد الغني-
dc.contributor.authorبن حبيرش محمد-
dc.date.accessioned2021-06-29T19:04:19Z-
dc.date.available2021-06-29T19:04:19Z-
dc.date.issued2021-06-30-
dc.identifier.issn2392-5302-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/25830-
dc.descriptionالمجلة الجزائرية للتنمية الإقتصاديةen_US
dc.description.abstractتهدف هذه الدراسة إلى إبراز دور التكوين الجامعي لريادة الأعمال في بعث وتفعيل النية الريادية لدى الطلبة، مما يساهم في توفير كوادر بشرية ذات كفاءة واقتدار، قادرة على خلق قيمة مضافة في مجتمعاتها وفي اقتصاديات بلدانها، عوض الاعتماد على ما توفره الدولة من مناصب شغل. ارتأينا أن نقوم بهذه الدراسة الميدانية بالمركز الجامعي إيليزي، مستهدفين عينة من طلبة الأقسام النهائية في ميدان العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير، بغرض معرفة مخرجات التعليم الريادي من معارف ومهارات وسلوكيات وأثر جودة التكوين الجامعي في مجال ريادة الأعمال وعلى تبنيهم فكرة إنشاء مشروع خاص. قمنا بإعداد استبيان خاص للحصول على بيانات الدراسة، التي عولجت ببعض الأساليب الإحصائية، بالاستعانة ببرنامج المجموعات الإحصائية للعلوم الاجتماعيةSPSS V.20 . خلصت نتائج الدراسة إلى أنه يوجد أثر ذو دلالة إحصائية بين التكوين الجامعي والنية الريادية بين أفراد العينة، وأن هناك اتجاها موجباً منهم نحو النية الريادية والتوجه نحو الريادة، وأنه لا وجود لفروقات ذات دلالة إحصائية في تصور أفراد عينة الدراسة حول درجة النية الريادية تعزى إلى المتغيرات الشخصية (الجنس، العمر، المستوى الجامعي). الكلمات المفتاح : التكوين الجامعي ؛ ريادة الأعمال ؛ النية الريادية. تصنيف JEL : L26؛ D83 Abstract: This study aims to highlight the role of university training for entrepreneurship in the resurrection and activation of the entrepreneurial intention of students, which contributes to providing efficient human cadres, capable of creating added value in their societies and the economies of their countries, instead of relying on the jobs provided by the state. We decided to carry out this field study at the Illizi University Center, targeting a sample of students in the final departments in the field of economics, business and management sciences, with the aim of knowing the outputs of entrepreneurial education in terms of knowledge, skills, behaviors and the impact of the quality of university training in the field of entrepreneurship and their adoption of the idea of establishing a private project. We prepared a special questionnaire, distributed to graduates students of the University Center of Illizi, which were dealt with a series of statistical tests, using the program of statistical groups for social sciences SPSS V.20. The results of the study showed that there was no close correlation or statistically significant relationship between the variables of the study. It was also found that there is homogeneity in the responses of the students who are coming to graduate according to their demographic differences around the study's axesen_US
dc.language.isootheren_US
dc.relation.ispartofseriesvolume 8 n 1 2021;-
dc.subjectUniversity trainingen_US
dc.subjectEntrepreneurialen_US
dc.subjectEntrepreneurial intentionen_US
dc.titleجودة التكوين وأثرها في ريادة الأعمال لدى الخريجين الجامعيين "دراسة إمبريقية خصّت خريجي المركز الجامعي ايليزي خلال الفترة 2018-2019"Training quality and its impact on entrepreneurship at university graduates An empirical study for the graduates of the Illizi University Center during the period 2018-2019en_US
dc.typeArticleen_US
Appears in Collections:Number 14 June 2021/ V 8 N 1

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10.pdf3,72 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.