Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/25963
Title: Le texte dansle manuel scolaire algérien du FLE de 5èmeannéeprimaire, de l'authenticité à l'adaptation
Authors: MOUDIR, Sabrina
RAHMANI, Romaissa
Keywords: Le manuel scolaire
FLE
texte adapté
l'apprenant
enseignement/apprentissage.
The school textbook
FLE
adapted text
the learner
teaching / learning.
الكتاب المدرسي
ل ف أ
النص المعدل
المتعلم
التدريس / التعلم
Issue Date: 2020
Publisher: Université Kasdi merbak ouargla
Abstract: Afin de mettre en évidence l'inclusion du texte adapté sur le manuel scolaire et son rôle dans l'acquisition de la compréhension des élèves et dévoiler comment et pourquoi les textes sont-ils adaptés et expliquer leurs rôles dans la compétence de la lecture et la compréhension des textes. Donc le corpus qui servira notre étude est bien évidement le manuel scolaire de français de 5ème année primaire (2019/2020),pour ce qu'est de problématique nous essayons de nous interroger sur l'inclusion et le rôle des textes adaptés dans l'enseignement apprentissage du français au cycle primaire (le manuel scolaire de 5ème année primaire), ainsi que ses résolutions au problème lié à l'enseignement-apprentissage du FLE en Algérie. Pour atteindre notre objectif nous adopterons la méthode descriptive analytique
The school manual is an educational guide with several texts and images that relate to the different subjects and objects of study. This didactic means puts in triadic relation, the teacher, the learner and the knowledge. Indeed, the FLE school manual has undergone major reversals and modifications by the Algerian educational institution, both at the level of formal structure and that of the scientific material presented. It is for these reasons that the didacticians tried to prepare textbooks that correspond to the intellectual level of the learner. Indeed, they insert different texts adapted not for illustrative purposes but for informational interest. In this sense, we are interested in the school manual for the 5th year of primary French and more precisely in the texts inserted in the latter. However, the choice of texts by the author-creators is not established at random but on the contrary, they relate to the subjects of the projects programmed in order to lead to more understanding of the text and expression in information on the part of the learner.
الدليل المدرسي هو دليل تعليمي يحتوي على العديد من النصوص والصور التي تتعلق بمواضيع وأغراض الدراسة المختلفة. هذه الوسائل التعليمية تضع في علاقة ثلاثية، المعلم، المتعلم والمعرفة. وبالفعل، فقد شهد دليل المدرسة الجزائرية انعكاسات وتعديلات كبيرة من قبل المؤسسة التربوية الجزائرية، سواء على مستوى الهيكل الرسمي أو على مستوى المادة العلمية المقدمة، ولهذا السبب حاول الأساتذة التحضير. الكتب المدرسية التي تتوافق مع المستوى الفكري للمتعلم. في الواقع ، قاموا بإدخال نصوص مختلفة لم يتم تكييفها لأغراض التوضيح ولكن لأغراض إعلامية. بهذا المعنى، نحن مهتمون بالكتاب المدرسي للسنة الخامسة من اللغة الفرنسية الابتدائية وبشكل أكثر دقة في النصوص المدرجة في الأخير. ومع ذلك، فإن اختيار النصوص من قبل المؤلفين لا يتم بشكل عشوائي، بل على العكس، فهي تتعلق بموضوعات المشاريع المبرمجة من أجل زيادة فهم النص والتعبير في المعلومات من جانب المتعلم.
Description: Sciences du langage
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/25963
Appears in Collections:Département de Français - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
RAHMANI -Romaissa.pdf1,6 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.