Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/25994
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | لبوز, عبد الله | - |
dc.contributor.author | بن دب, محمود | - |
dc.date.accessioned | 2021-07-08T18:56:20Z | - |
dc.date.available | 2021-07-08T18:56:20Z | - |
dc.date.issued | 2020 | - |
dc.identifier.uri | http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/25994 | - |
dc.description | تعليمية المواد وجودة التعليم | en_US |
dc.description.abstract | هدفت الدراسة الحالية إلى معرفة أثر تدريس مادة الفلسفة باستخدام استراتيجية العصف الذهني في تنمية مهارات التفكير الناقد لدى تلاميذ السنة ثانية ثانوي، وقد اتبع الطالب الباحث المنهج شبه تجريبي بتصميم المجموعة الواحدة ذات التطبيقين القبلي والبعدي، وتم تطبيق الدراسة على عينة من تلاميذ السنة ثانية ثانوي شعبة آداب وفلسفة تم اختيارها بطريقة عشوائية، حيث تكونت من (32) تلميذا، ولتحقق من فرضيات الدراسة تم الاعتماد على اختبارالتفكيرالناقد "لمحمدأنورإبراهيم، 2001" الذيكيفهللبيئةالجزائرية "زيوشأحمد، 2013"، و"دليل الأستاذ" من إعداد الطالب الباحث، وبعد التحقق من الخصائص السيكومترية للأداتين تم تطبيقها على العينة، وحللت النتائج إحصائيا باستخدام اختبار (ت) (T-test) لعينتين مترابطتين، للمقارنة بين التطبيقين القبلي والبعدي بالاستعانة ببرنامج (SPSS) النسخة (20)، وكذلك قياس حجم أثر الاستراتيجية باستخدام معامل كوهن "Cohen" وقد أسفرت الدراسة النتائج التالية: 1- وجود فروقذاتدلالةإحصائيةبينمتوسطاتدرجاتالتلاميذفيالتطبيقالقبليودرجاتهمفيالتطبيقالبعديفياختبارالتفكيرالناقدالدرجةالكلية،لصالحالتطبيقالبعدي. 2- وجود فروقذاتدلالةإحصائيةبينمتوسطاتدرجاتالتلاميذفيالتطبيقالقبليودرجاتهمفيالتطبيقالبعديفياختبارالتفكيرالناقدفيمهارةالتفسير،لصالحالتطبيقالبعدي. 3- وجود فروقذاتدلالةإحصائيةبينمتوسطاتدرجاتالتلاميذفيالتطبيقالقبليودرجاتهمفيالتطبيقالبعديفياختبارالتفكيرالناقدفيمهارةالدقةفيفحصالوقائع،لصالحالتطبيقالبعدي. 4- لا توجد فروقذاتدلالةإحصائيةبينمتوسطاتدرجاتالتلاميذفيالتطبيقالقبليودرجاتهمفيالتطبيقالبعديفياختبارالتفكيرالناقدفيمهارةإدراكالحقائقالموضوعية. 5- وجودفروقذاتدلالةإحصائيةبينمتوسطاتدرجاتالتلاميذفيالتطبيقالقبليودرجاتهمفيالتطبيقالبعديفياختبارالتفكيرالناقدفيمهارةإدراكإطارالعلاقةالصحيح،لصالحالتطبيقالبعدي. 6-وجود فروقذاتدلالةإحصائيةبينمتوسطاتدرجاتالتلاميذفيالتطبيقالقبليودرجاتهمفيالتطبيقالبعديفياختبارالتفكيرالناقدفيمهارةالتطرففيالرأي،لصالحالتطبيقالبعدي. | en_US |
dc.description.abstract | The paper aims at understanding the effects of teaching philosophy using brainstorming on enhancing secondary school students’ critical thinking skills. The researcher used a para-empirical method applying pre and after application on the research group. The research group include (32) secondary school students (Literature and Philosophy Stream) who were chosen randomly. In order to test the hypotheses, the critical thinking test of "Mohamed Anwar Ibrahim" introduced in (2013)as well as the teacher’s guide were adopted. The former source is applicable to Algeria after it was adapted by "Zayouche Ahmed" and the latter source was conducted by the researcher. After the empiricism, the findings were analyzed statistically using“T-Test”. As for comparing the pre-and post-test, the program SPSS edition (20) was utilized. The impact strategy was observed using "Cohen Model". The findings are as the following: • There are statistical differences between students as far as the critical thinking test pre and post-tests in favor with the post test. • There are statistical differences between students as far as the critical thinking test (Interpretation skill) in favor with the post-test. • There are statistical differences between students as far as the critical thinking test (Clarity in analysing facts skill) in favor with the post-test. • There are statistical differences between students as far as the critical thinking test (Reckoning objective facts skill) in favor with the post-test. • There are statistical differences between students as far as the critical thinking test (Comprehensing the relationship’s context skill) in favor with the post-test. • There are statistical differences between students as far as the critical thinking test (Expression opinion skill) in favor with the post-test. | - |
dc.language.iso | other | en_US |
dc.relation.ispartofseries | 2020; | - |
dc.subject | مادة الفلسفة | en_US |
dc.subject | العصف الذهني | en_US |
dc.subject | مهارات التفكير الناقد | en_US |
dc.subject | Philosophy | - |
dc.subject | Critical thinking skills | - |
dc.subject | Brainstorming | - |
dc.title | أثر تدريس مادة الفلسفة باستخدام استراتيجية العصف الذهني في تنمية مهارات التفكير الناقد دراسة شبه تجريبية على عينة من تلاميذ السنة الثانية ثانوي | en_US |
dc.type | Other | en_US |
Appears in Collections: | Département de psychologie et sciences de l'éducation - Doctorat |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
ben deb-mahmoud.pdf | 1,55 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.