Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/25997
Title: أثر استخدام استراتيجية التعلم التعاوني في تنمية الميل نحومادة اللغة الفرنسية والتحصيل الدراسي فيها دراسة شبه تجريبية على عينة من تلاميذ سنة خامسة ابتدائي بمدينة سيدي مخلوف-الاغواط
Authors: قرميط, مخلوف
بوشلالق, نادية
Keywords: التعليم التعاوني
الميل
التحصيل الدراسي
Issue Date: 2020
Series/Report no.: 2020;
Abstract: هدفت الدراسة الحالية إلى معرفة أثر إستراتيجية التعلم التعاوني في تنمية الميل نحو مادة اللغة الفرنسية والتحصيل الدراسي فيها لدى عينة من تلاميذ سنة خامسة ابتدائي. أجريت الدراسة بابتدائية بلغويني بوفاتح بسيدي مخلوف – الاغواط للعام الدراسي 2018/2019 على عينة قدرها (30) تلميذا وتلميذة يمثلون مانسبته (15,46%) من حجم المجتمع الأصلي البالغ( 194) تلميذا وتلميذة موزعين على (9 )أفواج ، تم الاستعانة بالمنهج شبه التجريبي ذو التصميم المعروف بطريقة المجموعة الواحدة ذو الاختبارين قبلي وبعدي . كما استخدمت في هذه الدراسة ثلاث أدوات : مقياس الميول نحو مادة اللغة الفرنسية واختبار تحصيلي في مادة اللغة الفرنسية من إعداد الباحث ، بالإضافة إلى دليل المعلم الذي يوضح كيفية تطبيق إستراتيجية التعلم التعاوني ، بالنسبة للأساليب الإحصائية المعتمدة في الدراسة فقد اشتملت على : النسب المئوية ، المتوسط الحسابي ، الانحراف المعياري ، معامل آلفاكرونباخ ، معامل الارتباط بيرسون (Pearson) ، اختبار(T ) ، معامل السهولة والصعوبة ، معامل التمييز. وتمت معالجة البيانات الإحصائية بواسطة الرزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية) (Spss النسخة (20) وتوصلت الدراسة الى النتائج التالية : - توجد فروق ذات دلالة إحصائية في ميل تلاميذ سنة خامسة ابتدائي نحو مادة اللغة الفرنسية بين الاختبارين القبلي والبعدي لصالح البعدي . - توجد فروق ذات دلالة إحصائية في تحصيل تلاميذ سنة خامسة ابتدائي في مادة اللغة الفرنسية بين الاختبارين القبلي والبعدي لصالح البعدي . - توجد فروق بين الجنسين في الميل نحو مادة اللغة الفرنسية ولصالح الإناث .
The current study aimed to know the impact of cooperative learning strategy on developing the Interest towards the French language subject and academic achievement in a sample of fifth-year primary school pupils. The primary study was conducted in belghuini boufateh , Sidi Makhlouf - Laghouat, for the academic year 2018/2019, on a sample consisted of (30) male and female pupils who they represented (15,46%) of the original community size of (194) male and female pupils distributed over (9) cohorts, The Quasi-experimental approach, which based on a design one-group method, was used Two tests before and after, Three tools were used in this study: A measure of inclination towards French language and an achievement test in the French language prepared by the researcher, In addition to the teacher's guide explaining how to implement cooperative learning strategy, With regard to the statistical methods adopted in the study, it included: Percentages, arithmetic mean, standard deviation ,Cronbach’s alpha Pearson correlation coefficient, T test, ease and difficulty coefficient, discrimination coefficient, Statistical data was processed by the Statistical Package for Social Sciences (Spss version (20)) , The study found the following results: - There are statistically significant differences in the Interest of students of a fifth year of primary school toward the subject of the French language between the pre and post tests in favor of the post test. - There are statistically significant differences in the achievement of fifth primary year pupils in the French language course between the pre and post tests in favor of the post test. - There are differences between the sexes in the Interest towards French language and for female pupils .
Description: تعليمية المواد وجودة التعليم
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/25997
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
garmit- makhlouf.pdf1,91 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.